Haku

Puolustusmateriaali ja puolustusteollisuus



Materiaalipolitiikka ja hankinnat

Puolustusministeriö johtaa hallinnonalan materiaalipolitiikkaa ja ohjaa keskeisiä puolustusmateriaalihankkeita. Puolustushallinnon materiaalipolitiikan tavoitteena on pitkäjänteisesti ylläpitää ja kehittää sotilaallista suorituskykyä hankkimalla Puolustusvoimien tehtäviin soveltuvaa ja kansainvälisesti yhteensopivaa materiaalia ja palveluita. Materiaalipolitiikalla pyritään lisäksi turvaamaan sotilaallinen huoltovarmuus kaikissa tilanteissa. Osana sotilaallista huoltovarmuutta varmistetaan suorituskyky, materiaalin kustannustehokkuus ja elinjakson hallinta myös poikkeusoloissa. Lisätietoa puolustushallinnon uudistetusta materiaalipolitiikasta löytyy puolustusministeriön julkaisusta Puolustushallinnon materiaalipoliittinen strategia.

Puolustushallinnon hankinnoissa noudatetaan Suomessa voimassa olevaa hankintalainsäädäntöä sekä Euroopan unionin julkisia hankintoja koskevaa sääntelyä. Puolustus- ja turvallisuushankinnoissa sovelletaan lakia julkisista puolustus- ja turvallisuushankinnoista (1531/2011) ja siviilihankinnoissa lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Lailla julkisista puolustus- ja turvallisuushankinnoista on pantu täytäntöön EU:n puolustus- ja turvallisuushankintadirektiivi (2009/81/EY). Hankinnoissa noudatetaan julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja (JYSE 2014 TAVARAT ja JYSE 2014 PALVELUT) sekä puolustushallinnon omia määräyksiä ja ohjeita.

Merkittävimmistä hankinnoista päättää puolustusministeriö. Puolustusvoimat valmistelee ja toteuttaa hankinnat. Keskeisiä periaatteita hankinnoissa ovat kilpailun aikaansaaminen, hankintojen kokonaistaloudellinen edullisuus sekä tarjoajien tasapuolinen ja luottamuksellinen kohtelu. Keskeisellä sijalla ovat lisäksi puolustushallinnon omat yleiset hankintaperiaatteet, joiden mukaisesti muun muassa:

  • turvataan huoltovarmuutta; ja
  • painotetaan kansainvälistä yhteistyötä – materiaalin on oltava yhteistoimintakykyistä ja lisäksi on otettava huomioon mahdollisuudet pohjoismaiseen tai eurooppalaiseen yhteistoimintaan hankinnoissa.

Yksityiskohtaiset tiedot yleisistä hankintaperiaatteista on saatavilla puolustusministeriöstä.

Osana sotilaallista huoltovarmuutta Suomella täytyy olla tarvittava teollinen ja teknologinen osaaminen kriittisten järjestelmien ylläpitämiseksi ja muokkaamiseksi, jotta niiden itsenäinen käyttö voidaan taata kaikissa olosuhteissa. Pääosin tämä osaaminen on kotimaisessa puolustusteollisuudessa.

Suomen puolustuksen kriittiset suorituskykyalueet ja näiden suorituskykyalueiden hallinnan kannalta erityisen merkitykselliset teknologia-alueet on eritelty Valtioneuvoston periaatepäätöksessä Suomen puolustuksen teknologisen ja teollisen perustan turvaaminen. Näiden alueiden osalta tulee varmistaa, että Suomessa säilyy tarvittava teknologinen osaaminen, järjestelmien elinjakson hallinta, tuotanto, tutkimus ja kehitys, suunnittelu, integraatio- huolto-, ylläpito- sekä vauriokorjauskyky kaikissa oloissa.

Teollista yhteistyötä voidaan edellyttää Suomen puolustuksen ja turvallisuuden kannalta merkittävimmissä hankinnoissa. Teollisen yhteistyön järjestelyjen avulla varmistetaan sotilaallista huoltovarmuutta ja kriittisen teknologian saatavuutta kaikissa olosuhteissa. Velvoitteen asettaminen perustuu aina tapauskohtaiseen harkintaan ja perusteiden on täytettävä Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 346 artiklan soveltamisen edellytykset. Lisätietoa teollisesta yhteistyöstä puolustushankinnoissa on saatavilla työ- ja elinkeinoministeriön verkkosivuilta ja seuraavista puolustusministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuista:

Kansainvälinen puolustusmateriaaliyhteistyö

Kansainvälisen puolustusmateriaaliyhteistyön tärkein tavoite on luoda edellytykset taloudellisille materiaalihankkeille, jotka turvaavat sotilaallisen huoltovarmuuden. Yhteistyön pyrkimyksenä on välttää päällekkäistä työtä ja saada synergiaetuja. Näin on mahdollista saavuttaa teknologisia ja taloudellisia hyötyjä. Kansainvälinen materiaaliyhteistyö kattaa koko materiaalin elinkaaren. Kansainvälinen materiaaliyhteistyö jakaantuu kahden- ja monenväliseen yhteistyöhön.

Osana kansainvälistä yhteistyötä puolustushallinto myös edistää kotimaisen puolustusteollisuuden kansainvälistämisen edellytyksiä. Yhteistyötä vienninedistämisen osalta tehdään Suomen edustustojen, Suomen Puolustus- ja Ilmailuteollisuusyhdistys PIA ry:n sekä Team Finland -verkoston kanssa.

Kahdenvälinen yhteistyö perustuu eri maiden kanssa solmittuihin MoU-asiakirjoihin (yhteisymmärryspöytäkirja, Memorandum of Understanding). Yhteistyötä tehdään tutkimuksen, kehittämisen, tuotannon, huollon, laadunvarmistuksen ja hankinnan aloilla sekä yhteishankinnoissa ja ylläpidossa. Yhteistyöllä pyritään luomaan edellytykset poikkeusolojen sotilaalliselle huoltovarmuudelle. Yhteistyötä edistetään säännöllisin väliajoin pidettävillä yhteistyöneuvotteluilla.

Monenvälistä materiaaliyhteistyötä tehdään mm. EU:n, Euroopan puolustusviraston (EDA), Pohjoismaisen puolustusyhteistyöelimen NORDEFCO:n ja Naton alaisuudessa.

Euroopan puolustusviraston tavoitteena on Euroopan unionin yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan (YTPP) vahvistaminen sekä neuvoston ja jäsenvaltioiden tukeminen sotilaallisten voimavarojen kehittämisessä. Viraston toiminnassa on saavutettu hyviä tuloksia mm. puolustusmarkkinoiden toiminnan tehostamisessa ja YTPP:n kehittämistä tukevassa strategiatyössä. Lisätietoja viraston toiminnasta löytyy EDA:n verkkosivuilta.

Pohjoismaisella puolustusalan yhteistyöllä (NORDEFCO) tavoitellaan verkottumisen tuottamaa etua puolustuskyvyn kehittämiselle ja käytölle. Yhteistyötä tehdään viidellä osa-alueella, joista yksi on puolustusmateriaali. Pohjoismaisen puolustusmateriaaliyhteistyön tavoitteena on saavuttaa taloudellisia ja teknisiä hyötyjä hankintojen ja puolustusmateriaalin elinkaarentuen osalta. Käytännön yhteistyötä tehdään NORDEFCO:n työryhmissä. Lisätietoa pohjoismaisesta puolustusyhteistyöstä löytyy oheisesta artikkelista ja NORDEFCO:n verkkosivuilta.

Mahdollisuudet suomalaiselle teollisuudelle

Puolustusmateriaalihankinnat

Puolustusmateriaalihankinnoista ilmoitetaan kansallisessa HILMA-tietokannassa, joka on työ- ja elinkeinoministeriön ylläpitämä julkisten hankintojen sähköinen ilmoituskanava. HILMA:sta hankintailmoitukset siirtyvät automaattisesti EU:n julkisten hankintojen TED-tietokantaan (Tenders Electronic Daily).

Teollinen yhteistyö

Teollista yhteistyötä voidaan edellyttää Suomen puolustuksen ja turvallisuuden kannalta merkittävimmissä hankinnoissa. Teollisen yhteistyön järjestelyjen avulla varmistetaan sotilaallista huoltovarmuutta ja kriittisen teknologian saatavuutta kaikissa olosuhteissa. Velvoitteen asettaminen perustuu aina tapauskohtaiseen harkintaan ja perusteiden on täytettävä Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 346 artiklan soveltamisen edellytykset. Yleistietoa teollisesta yhteistyöstä ja sen tarjoamista mahdollisuuksista löytyy tämän sivun kohdasta Materiaalipolitiikka ja hankinnat.

EU:n puolustusalan tutkimus- ja kehittämistoiminta

Euroopan unioni on viime vuosina tiivistänyt turvallisuus- ja puolustusyhteistyötään. Yksi niin sanotuista uusista puolustusaloitteista on Euroopan puolustusrahasto (European Defence Fund, EDF).

Puolustusrahasto koostuu tutkimus- ja kehittämiskokonaisuuksista. Kummankin kokonaisuuden osalta on toteutettu esivaihe, jossa on testattu menettelyjä ennen varsinaista, vuonna 2021 käynnistynyttä ohjelmaa. Puolustustutkimuksen valmistelutoimi toteutettiin vuosina 2017–2019, ja Euroopan puolustusteollinen kehittämisohjelma toimeenpantiin vuosina 2019–2020.

Lisätietoa Euroopan puolustusrahastosta löydät täältä.

Lisäksi Euroopan puolustusviraston verkkosivuilta löytyy tietoa eurooppalaisista rahoitusmahdollisuuksista puolustusalan yrityksille.