Sök

Tillgänglighetsbeskrivning för försvarsministeriets tjänst för fastighetstillsyn

Denna tillgänglighetsbeskrivning gäller tjänsten på webbplatsen kiinteistovalvonta.defmin.fi och har utarbetats den 8 februari 2024. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster som förutsätter att webbtjänster för den offentliga förvaltningen ska vara tillgängliga.

Tillgängligheten hos tjänstens testversion har bedömts av en utomstående sakkunnigorganisation den 27 september 2022. Vi uppdaterar tillgänglighetsbeskrivningen efter publiceringen av tillgänglighetsauditeringen. 

Den digitala tjänstens tillgänglighet

Tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven delvis.

Icke-tillgängligt innehåll

Webbplatsen uppfyller ännu inte till alla delar kraven.

Innehållet ska vara möjligt att uppfatta: Brister när det gäller alternativt textinnehåll

Icke tillgängligt innehåll och bristerna i det

Tjänsten har vissa brister när det gäller alternativa texter till bilder, komponenter i användargränssnittet och element. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls

  • 1.1.1 Innehåll som inte är text

Innehållet ska vara hanterbart: Problem vid användningen av tangentbord, skärmläsare och mobil skärmläsare

Icke tillgängligt innehåll och bristerna i det

Tjänsten innehåller vissa funktioner som kan vara svåra att använda när man använder tangentbord och assisterande teknik för telefoner. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls

  • 2.1.1 Tangentbord
  • 2.4.3 Sidorubriker
  • 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)

Funktionssäkerhet: Problem som gäller kod och benämningar

Icke tillgängligt innehåll och bristerna i det

Webbplatsen har brister i tillgängligheten när det gäller webbplatsens kod och ARIA-benämningar. Webbplatsen har några komponenter i användargränssnittet vars namn och roll inte kan fastställas.

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls

  • 4.1.2 Namn, roll, värde

Har du upptäckt brister i tillgängligheten hos vår elektroniska tjänst? Beskriv den för oss, så gör vi vårt bästa för att åtgärda den

Vårt mål är att ständigt förbättra tjänstens tillgänglighet. Meddela oss gärna om du upptäcker problem som inte beskrivs i detta utlåtande. Du får också gärna komma med andra kommentarer och förbättringsförslag gällande tjänstens tillgänglighet.

Fyll i denna webblankett om du vill ge respons om tillgängligheten.

Tillsynsmyndighet

Om du upptäcker brister i tillgängligheten på webbplatsen, ska du i första hand vända dig till webbplatsens administratör, det vill säga till oss. Svaret kan dröja upp till 14 dagar. Om du inte är nöjd med svaret eller om du inte får något svar inom 14 dagar, kan du göra en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland (öppnas i ett nytt fönster).. På regionförvaltningsverkets webbplats finns anvisningar för hur du gör anmälan och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillgänglighetstillsyn

www.tillgänglighetskrav.fi 

webbtillganglighet(at)rfv.fi

telefonväxel 0295 016 000

Vi arbetar fortlöpande för att förbättra tillgängligheten.

Vi har förbundit oss till att förbättra tillgängligheten av våra digitala tjänster.

Vi har som mål att åtgärda de brister i tillgängligheten som upptäckts efter att den nya tillgänglighetsauditeringen har färdigställts. Vi uppdaterar denna beskrivning allteftersom vi korrigerar bristerna.

Vi binder oss att förbättra tillgängligheten hos våra elektroniska tjänster. 

Vi säkerställer tillgängligheten genom bland annat följande åtgärder: 

  • Vi tar hänsyn till tillgänglighetskraven när vi utvecklar våra tjänster. 
  • Vi arbetar för att språket ska vara lätt att förstå. 
  • Vi tar hänsyn till tillgänglighetskraven redan när vi gör upphandlingar. 
  • Vi stöder vår personal i produktionen av tillgängligt innehåll.

Webbplatsen har offentliggjorts

19.11.2024