Haku

Tiedotteet 2016

23.09.2016 10:27

Vuoden 2017 alusta lähtien puolustustarvikkeiden vientilupia haetaan sähköisesti

Puolustusministeriö siirtyy 1.1.2017 sähköiseen asiointiin puolustustarvikkeiden vientilupien hakemisessa ja ennakkolausunnoissa. Uusi järjestelmä nopeuttaa lupien myöntämistä ja toimittamista asiakkaalle.

Lupia haetaan sähköisillä hakemuksilla asiointipalvelun kautta. Asiointipalvelun käyttöliittymä on selainpohjainen, ja tietoliikenneyhteys palveluun on suojattu SSL-tekniikalla. Sähköisen asiointipalvelun käyttäminen on maksutonta eikä vaadi erillistä lupaa tai erityisohjelmistoa.

Sähköinen asiointi edellyttää tunnistautumista Verohallinnon Katso-organisaatiotunnisteen avulla. Katso-palvelusta ja organisaatiotunnisteen hankkimisesta saat lisätietoa Verohallinnon verkkosivuilta.

Miten toimitaan siirtymäkaudella?


Kun yritys on hakemassa lupaa loppuvuonna 2016:
  • Jos vienti tapahtuu ennen 31.12.2016, haetaan lupaa vanhaan tapaan paperisena.
  • Jos vienti tapahtuu vuoden 2017 puolella, haetaan lupaa sähköisesti 1.1.2017 jälkeen.

Kun yrityksellä on jo vientilupa, joka on voimassa vielä 1.1.2017 jälkeen ja jolla on vielä viemättä tuotteita:
  • Alkuperäinen lupa toimitetaan takaisin puolustusministeriöön. Mukana tulee olla tiedot jo viedyistä tuotteista. 1.1.2017 jälkeen yritys hakee jäljellä olevalle vientimäärälle korvaavan luvan sähköisen asioinnin kautta. Uuden hakemuksen liitteeksi tulee skannata vanha lupa sekä ilmoittaa jo vietyjen tuotteiden tiedot.
  • Korvaava lupa on maksuton ja pystytään käsittelemään nopeutetusti.

Seminaari ja lisäohjeistusta joulukuussa


Puolustusministeriö järjestää sidosryhmille ja yhteistyötahoille suunnatun vientivalvontaseminaarin torstaina 1.12.2016 (ks. kutsu ja ohjelma, pdf). Pääpaino seminaarissa on sähköisen asioinnin käyttöönoton opastamisessa. Seminaarissa on mahdollisuus päästä myös itse testaamaan järjestelmän käyttöä.

Hakemuslomakkeet, asiointipalvelun linkki ja ohjeistus tulevat puolustusministeriön verkkosivuille joulukuussa 2016.

Lisätietoja antavat erityisasiantuntija Riikka Pitkänen, puh. 0295 140 421, ja sihteeri Riitta Tanttu, puh. 0295 140 422. Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@defmin.fi.

Palaa otsikoihin