Haku

Tiedotteet 2004

25.05.2004 14:36

Puolustusvoimien yhteyslentotoiminta ja lentolisäjärjestelmä

Valtiontalouden tarkastusvirasto on suorittanut vahvistamaansa tarkastussuunnitelmaan sisältyneen lentolisäjärjestelmää ja yhteyslentotoimintaa puolustusvoimissa koskeneen tarkastuksen. Puolustusvoimille antamassaan ohjauskirjeessä puolustusministeriö toteaa, että suoritettu tarkastus edellyttää, että ilmavoimissa kiinnitetään jatkossa entistä suurempaa huomiota yhteyslentämisen taloudelliseen tarkoituksenmukaisuuteen.

Yhteyslentojen määrän ja laadunarviointi toiminnallisten ja taloudellisten seikkojen perusteella on sinällään perusteltua.

Puolustusministeriö katsoo, että tarkastuskertomuksessa esiintuodut seikat ja suositukset ovat sinänsä oikean suuntaisia mutta mittasuhteiltaan ylikorostuneita. Raportissa on tarkasteltu yhteyslentämistä ja lentolisäjärjestelmää yhtenä, toisiinsa sidoksissa olevana kysymyksenä. Lähestymistapa on virheellinen ja antaa väärän kuvan kokonaisuudesta; yhteyslentotoiminta edustaa 1-3 prosentin kustannuksia ilmavoimien lentotoiminnasta. Lentolisäjärjestelmä on vuosikymmenien kuluessa, merkittävien taloudellisten tappioiden seurauksena kehitetty valtiotyönantajan keino ylläpitää ilmapuolustuksen valmius- ja suorituskyky sekä ammattitaito vaadittavalla tasolla. Lisäksi se on kohtuullinen korvaus siitä, että työntekijät altistetaan työtehtävissään työnantajan työmääräyksellä todennetuille riskeille, vaaralle ja ammattitaudeille. Näitä tekijöitä ei raportissa ole lainkaan otettu huomioon annetuista lausunnoista huolimatta.

Tarkastuksen perusteella puolustushallinnossa tullaan vuoden 2005 loppuun mennessä kuitenkin uudelleen arvioimaan yhteyslentämisen toiminnallista tarkoituksenmukaisuutta. Ilmavoimien yhteyslentämisen toiminnallinen välttämättömyys perustuu ennen kaikkea kriisi- ja rauhanajan kuljetustarpeisiin, valmiusohjaajajärjestelmään sekä ohjaajia koskeviin lupakirja- ja koulutusvaatimuksiin työtehtäviä suoritettaessa. Suoritetut tutkimukset ovat osoittaneet, että ohjaajien tärkein motiivi hakeutua ilmavoimiin on lentäminen. Puolustusministeriö katsoo, että riittävä lentotuntimäärä omalta osaltaan takaa, että ilmavoimien kilpailutilanne työmarkkinoilla säilyy nykyisellä tasollaan.

Puolustusvoimien yhteyslentokaluston määrä tulee tarkasteluun uuden kuljetuskaluston hankinnan yhteydessä. Ilmavoimat on jo käynnistänyt yhteys- ja kuljetuskonekaluston uusintaa palvelevan tutkimuksen, jossa tavoitteena on vähentää yhteyskoneiden ja konetyyppien määrää.

Lentäjäkoulutettujen upseerien korvaamista muilla upseereilla voidaan jatkaa ilmavoimien kehittämisohjelmien, uusien hankkeiden tarpeista ja mahdollisuuksista lähtien upseerien kokonaismäärää kuitenkaan lisäämättä puolustusvoimissa.

Muutoksia lentolisäjärjestelmään harkitaan työmarkkinaosapuolten välisen selvitystyön jälkeen. Ilmavoimallisten lisien kehittämistarpeita selvittävä työryhmä saattaa työnsä päätökseen kulumassa olevan sopimuskauden aikana (15.2.2005 mennessä). Ns. lentolisän suoritusperusteisuudesta luopuminen saattaisi tulla kysymykseen eräissä kansainvälisissä tehtävissä toimivien osalta.

Lisätietoja asiasta antaa puolustusministeriössä henkilöstöjohtaja Pasi Lankinen (puh. 09-160 88114).

Palaa otsikoihin