Tiedotteet 2001
05.12.2001 09:47
27.9.2001 Puolustusministeriö netissä
Puolustusministeriö isännöi netissä valtionhallinnon keskustelufoorumia www.otakantaa.fi lokakuun ajan.
Ministeriö toivoo kansalaisten osallistuvan keskusteluun seuraavin aihein:1. Miten mielestäsi Suomen puolustusta tulisi kehittää?
Motto: "Uskottava puolustus ehkäisee jo ennakolta suvereniteettiimme kohdistuvat loukkaukset".
Vuoden 2001 selonteossa esitetyn näkemyksen mukaan:
* Puolustuksen kehittämistä jatketaan vuoden 1997 selonteon linjausten mukaisesti ottaen huomioon turvallisuusympäristössä sekä kriisien ja uhkien luonteessa tapahtuneet muutokset sekä suomalaisen yhteiskunnan kehitys ja voimavarat.
* Kehittämisen keskeisimmät tavoitteet ovat strategisen iskun ennalta ehkäisy- ja torjuntakyky, eurooppalaisia kriisinhallintatavoitteita vastaava yhteistoimintakyky sekä maanpuolustuksen tarpeet täyttävä puolustusjärjestelmä.
* Puolustusjärjestelmän kehittämisen painopistealueet ovat:
- johtamisjärjestelmä,
- maavoimien valmiusyhtymät,
- yhteen toimiva sotilaallinen kriisinhallintakyky ja
- tietoyhteiskunnan sotatalousjärjestelmä.
Maavoimissa kolme jääkäriprikaatia kehitetään valmiusprikaateiksi. Niiden tulivoimaa ja liikkuvuutta samoin kuin tiedustelu- ja johtamisjärjestelmää parannetaan. Materiaalisen kehittämisen painopiste on merivoimissa tärkeimmän aluskaluston uusimisessa ja rannikkopuolustuksen liikkuvuuden parantamisessa sekä ilmavoimissa torjuntahävittäjäkaluston toimintaedellytysten ja suorituskyvyn kehittämisessä.
* Sodan ajan joukkojen vahvuuden supistamista jatketaan siten, että enimmäisvahvuus pienenee 350 000 henkilöön vuoden 2008 loppuun mennessä.
* Puolustusvoimissa toteutetaan monia selvityksiä. Tärkeimpinä voidaan mainita vuosina 2002 - 2004 tehtävä selvitystyö 2010-luvun puolustusjärjestelmää varten sekä puolustushallinnon materiaalipoliittisen ohjelman tarkistaminen vuoteen 2003 mennessä.
Vuoden 2001 selonteko on parhaillaan eduskuntakäsittelyssä. Selonteko löytyy puolustusministeriön kotisivuilta osoitteesta: www.vn.fi/plm/selonteko.htm
2. Yleinen asevelvollisuus; kansalaisoikeus vai velvollisuus ja miten varusmiespalvelusta tulisi kehittää?
* Suomen puolustusratkaisun keskeisinä periaatteina säilytetään alueellinen puolustusjärjestelmä ja yleinen asevelvollisuus. Kertausharjoitukset ovat olennainen osa puolustusjärjestelmän ylläpitoa. Kertausharjoitettavien reserviläisten määrä nostetaan 35 000:een.
* Kutsuntajärjestelmä tavoittaa ikäluokasta noin 97 %:a kutsuntavuonna. Palvelukseen astuu vuosittain hieman yli 30 000 miestä ja noin 400 vapaaehtoista naista. Kutsunnoissa todetaan palvelukseen kelpaamattomia noin 8 %:a ja varusmiespalvelus keskeytyy eri syistä noin 9 %:lta saapumiserästä. Varusmiespalveluksen suorittaneiden määrän pysyminen noin 80 %:ssa ikäluokasta arvioidaan mahdolliseksi myös tulevaisuudessa. Kutsuntajärjestelmää kehittämällä voidaan varusmiespalveluksen keskeyttäneiden määrää vähentää.
* Puolustusvoimien sodan ajan joukkojen vahvuuden edellyttämä reservi koulutetaan koko ikäluokan kattavalla varusmiespalveluksella. Kaikki varusmiespalveluksen suorittaneet sijoitetaan kriisiajan joukkoihin. Vuoden 1997 selonteossa linjattu varusmiesten koulutus- ja palvelusaikajärjestelmän uudistus osoittautui hyväksi. Varusmiespalveluksen pituus vastaa hyvin koulutukselle asetettuja vaatimuksia. Uusi järjestelmä lisää oleellisesti sodan ajan joukkojen suorituskykyä ja sisästä kiinteyttä.
* Puolustusvoimien kouluttajahenkilöstö ja -välineistö sekä kouluttamiseen tarvittavat tilat ja välineet tasapainotetaan lukumäärältään supistuvien, mutta laadullisesti korkeatasoisempien sodan ajan joukkojen tuottamiseen.
3. Mitä etuja on Suomen osallistumisesta kansainväliseen kriisinhallintaan? Voidaanko Suomen turvallisuutta rakentaa ulkomailla?
* Kansainvälinen yhteisö on ryhtynyt voimakkaasti kehittämään sekä sotilaallista että siviilikriisinhallintakykyään 1990-luvun kriisien kokemusten perusteella. Suomi osallistuu aktiivisesti kriisinhallintayhteistyöhön ja vahvistaa näin sekä kansainvälistä että kansallista turvallisuutta.
* Suomi käyttää kansainvälisessä kriisinhallinnassa pääosin samoja voimavaroja, joita on varattu kansallisiin tehtäviin.
* Suomi voi osallistua YK:n, ETYJin, EU:n tai NATOn toimeenpanemiin sotilaallisiin kriisinhallintaoperaatioihin, joilla on rauhanturvaamislain edellyttämällä tavalla YK:n tai ETYJin valtuutus.
* Suomen kansallisten valmiuksien luomisessa on otettu huomioon EU:n tavoite saavuttaa vuoteen 2003 mennessä sotilaallinen kriisinhallintakyky, josta päätettiin vuonna 1999 Helsingin Eurooppa-neuvostossa.
* Suomi varautuu turvallisuus- ja puolustuspolitiikassaan ensisijaisesti omaa maata koskeviin kriiseihin. Varautuminen kriisien hallintaan epävakailla alueilla rajojemme ulkopuolella on yksi puolustusvoimien tehtävistä. Kansallisen ja kansainvälisen toiminnan tavoitteet tukevat toisiaan entistä selvemmin.
* Kansainväliset valmiusjoukot varustetaan pääsääntöisesti puolustusvoimien sodanajan joukkojen sotavarustuksella, jonka hankinnat sisältyvät suunnittelukehyksessä puolustusvoimien määrärahoihin.
* Tulevaisuuden kriisinhallintatehtävät vaativat monipuolisen asiantuntemuksen kehittämistä. Jatkossa selvitetään, miten kansainvälistä siviilien ja sotilaiden yhteistoiminnasta saatuja kokemuksia voidaan hyödyntää kotimaan kriisivalmiuden parantamiseksi.
Puolustusministeri Jan-Erik Enestam osallistuu keskusteluun keskiviikkona 24.10.2001 klo 10.30 - 11.30. Hänelle voi silloin lähettää kysymyksiä ja näkemyksiä, joihin hän vastaa reaaliajassa omalta päätteeltään. Ministerin nettitunnin aihe päätetään myöhemmin mm. siihen asti käydyn keskustelun perusteella.www.otakantaa.fi