Haku

Tiedotteet 1999

05.12.2001 17:08

5.7.1999 Puolustusvoimille sveitsiläinen tiedustelulennokkijärjestelmä

Puolustusministeriö on oikeuttanut puolustusvoimat hankkimaan sveitsiläisvalmisteisen Ranger tiedustelulennokkijärjestelmän.

Lennokkijärjestelmä koostuu kuudesta miehittämättömästä lennokista, miehitetystä maa- ja viestiasemista sekä lähetysalustasta. Lennokkijärjestelmää voidaan käyttää erilaisten hyötykuormiensa ansiosta alueiden valvontaan ja tiedusteluun.

Tilausvaiheeseen edennyt tiedustelulennokkihanke käynnistyi vuonna 1996. Hankkeen aikana tarjolla olleita tiedustelulennokkijärjestelmiä testattiin laajasti sekä kesä- että talvioloissa Suomessa ja ulkomailla. Valittu sveitsiläinen järjestelmä osoittautui suorituskykyisemmäksi järjestelmäksi. Sen ominaisuuksia ovat mm. Yli 150 km:n toimintaetäisyys ja yli 5 tunnin toiminta-aika. Lentokorkeus on alle 5 kilometriä.

Tiedustelulennokkijärjestelmätilauksen arvo on noin 110 Mmk ja sopimus sisältää option kahden lisäjärjestelmän hankinnasta. Osa järjestelmän komponenteista valmistetaan kotimaassa. Järjestelmän toimittaja, Oerlikon-Contraves on sitoutunut täysimääräisiin vastaostoihin Suomesta. Hankinnalla on työllistävä vaikutus kotimaiselle teollisuudelle.

Tietoa tiedustelulennokkijärjestelmän toiminnasta

Tiedustelulennokki on lähes pienkoneen kokoinen; siipien kärkiväli on noin 5 metriä, lentonopeus jopa 220 km/h. Pienkoneeseen verrattuna lennokki on huomattavasti kevyempiä osin siksi myös toimintaetäisyydeltään vaatimattomampi. Lentoonlähtöpaino on yleensä 200 - 300 kg ja toimintaetäisyys maksimissaan 150 km.

Lennokkia ohjataan miehitetyltä maa-asemalta, jonka valvontakontissa ovat kaikki pienkoneen ohjaamiseen liittyvät mittaristot ja hallintalaitteet. Tämän lisäksi kone ilmoittaa kontin hallintalaitteisiin koneen suunnan, nopeuden sekä paikka- että korkeustiedon reaaliajassa. Maa-asemalla seurataan lennokin lähettämää videokuvaa myös reaaliaikaisesti. Lennokki lentää joko automaattiohjauksella tai kontissa toimivan lentäjän ohjaamana. Molemmissa tapauksissa lentäjä on jatkuvassa radioyhteydessä aluelennonjohdon kanssa ja saa siten kaiken ilmailussa tarvittavat tiedot esim. ilmatilan käyttöluvat.

Lennokin ohjausjärjestelmässä on lukuisia lennonvarmennusjärjestelmiä mm. yhteyden katkeamisen ja moottorin sammumisen vuoksi. Jos lennon aikana esim. yhteys maa-asemalle katkeaa, lennokille on etukäteen ohjelmoitu ns. kotiinpaluutiedot, joilla se palaa takaisin maa-asemalle ja tarvittaessa laskeutuu laskuvarjojen avulla.


Palaa otsikoihin