Haku

Puheet

09.11.2011 14:30

Puolustusministeri Stefan Wallinin puhe Maanpuolustuksen tuki ry:n juhlaseminaarissa

Herra puheenjohtaja, arvoisa juhlayleisö, hyvät naiset ja herrat! Herr ordförande, ärade festpublik, mina damer och herrar!

Det är en stor ära att få tala vid Försvarsfrämjandet rf:s 60-årsjubileumsseminarium. Jag vill framföra mina varmaste gratulationer till er förening för en framgångsrik verksamhet som redan har pågått i 60 år till fromma för vår nationella säkerhet.

Arvostan suuresti sitä, että minut on kutsuttu puhumaan näin juhlalliseen ja merkittävään tilaisuuteen ansioituneiden suomalaisten asiantuntijoiden kanssa. Käsittelen omassa puheenvuorossani ensiksi puolustushallinnon kehitysnäkymiä ja sen jälkeen erityisesti vapaaehtoissektorin merkitystä kansallisen puolustuksemme lujittamisessa.

Viime kesäkuussa hyväksytyssä Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmassa todetaan, että maassamme toteutetaan laajamittainen puolustusvoimauudistus. Uudistus toimeenpannaan Suomen puolustuksen tarpeiden näkökulmasta siten että tehtävien ja resurssien välinen tasapaino säilyy, kyky sotilaallisten uhkien ennaltaehkäisyyn säilyy ja puolustusjärjestelmän pitkäaikainen ylläpito taataan. Suomen kansallisen puolustusratkaisun peruspilarit säilyvät uudistuksessa: turvaamme myös jatkossa yleiseen asevelvollisuuteen, puolustamme koko maata, toteutamme kaikki puolustusvoimien lakisääteiset tehtävät ja jatkamme sotilaallisesti liittoutumattomana.

Puolustusvoimauudistuksen tarpeellisuus on monien eri tekijöiden summa. Kansainvälinen turvallisuusympäristö muuttuu, puolustusteknologia kehittyy koko ajan, sotien ja kriisien luonne muuttuu ja kansainvälinen verkottuminen lisääntyy. Samanaikaisesti puolustusvoimien toiminta kallistuu ja ikäluokat pienenevät edelleen. Lisäksi merkittävä osa puolustusmateriaaliamme on vanhentumassa lähivuosien aikana.

Uudistuksen tarvetta on entisestään korostanut puolustushallintoon tällä vaalikaudella kohdistuvat budjettileikkaukset. Niiden suuruudesta on esitetty monia eri lukuja, laskutavasta riippuen. Vuonna 2015 puolustusmenojen on joka tapauksessa määrä olla 200 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin tänä päivänä. Tilannetta vaikeuttaa entisestään vielä sisäisten kustannuspaineiden kasvaminen sekä puolustusvoimauudistuksen edellyttämät investoinnit ja muut siihen liittyvät ratkaisut. Kun lasketaan seuraavien yhteen neljän vuoden kumulatiiviset säästöt, kustannuspaineet ja uudistuksen vaatima rahoitus, päästään julkisuudessakin esiintyneeseen 825 miljoonaan euroon. Vuositasolle muutettuna luku tarkoittaa lähes kymmentä prosenttia puolustusvoimien vuosibudjetista.

Hur man än räknar så är talen stora och kräver därför också smärtsamma beslut av oss. Det förutsätter att man inom försvarsförvaltningen prioriterar, avstår och omfördelar. Avgörandena måste emellertid fattas nu – de kan inte skjutas på framtiden. Utan detta är det inte möjligt att uppnå de mål jag nämnde tidigare. Det finns inga alternativ till försvarsmaktsreformen.

Hyvät vuosijuhlaseminaarin osanottajat!

Vaikka budjettimme pienenee, sen rakenne pysyy ennallaan. Aiomme myös tulevaisuudessa käyttää kolmanneksen siitä materiaaliseen suorituskykyyn ja valmiuteen, kolmanneksen palkkoihin ja ulkopuolelta tilattaviin töihin ja kolmanneksen varsinaiseen toimintaan. Pysyvät säästöt edellyttävät siksi organisaation pienentämistä, henkilöstön vähentämistä sekä tarpeettomista tiloista ja alueista luopumista.

Puolustushallinnon henkilöstö on viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana supistunut neljänneksellä, 20.000:sta 15.000:een. Olemme jatkossakin laskevalla käyrällä. Henkilöstön vähentämisessä hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan eläköitymistä ja muita vastaavia keinoja. Jos muita keinoja ei kuitenkaan ole enää jäljellä, joudumme varautumaan myös irtisanomisiin. Supistukset tulevat koskemaan siinä tapauksessa sekä sotilaita että siviilejä.

Tehokas puolustus edellyttää sekä riittävän hyvin koulutetun henkilöstön että riittävät tekniset välineet tehtävien suorittamiseen. Molemmissa on otettava huomioon ympärillämme tapahtuva kehitys. Ei riitä, että laitamme yksittäisiä rynnäkkökiväärillä varustettuja sotilaita teidenristeyksiin. Nykyaikaisessa puolustuksessa tarvitsemme myös tiedustelu- ja johtamisjärjestelmiä sekä kykyä käyttää sotilaallista voimaa koko maamme alueella mahdollisimman joustavasti.

Diskussionen om hur inbesparingarna inom försvarsmakten ska riktas har redan inletts. I offentligheten presenteras materielanskaffningarna ofta som objekt som det är särskilt enkelt att göra inbesparingar i. Det är de dock inte. Det är frågan om projekt som i regel är långvariga, och om man river upp dem orsakar man bara extra kostnader. Materielanskaffningarna har dessutom planerats periodvis så att armén, marinen och flygvapnet utvecklas som helheter. Om anskaffningarna inom ett område fördröjs återspeglas det därmed också på de andra försvarsgrenarna.  Man måste också komma ihåg att ett militärt alliansfritt land trots allt måste kunna upprätthålla alla delområden av försvarsförmågan med egna krafter.

Hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa puhuu tässä tilaisuudessa asevelvollisuuden haasteista. Siksi tyydyn osaltani mainitsemaan vain pari siihen liittyvää seikkaa. On ensinnäkin kiistatonta, että varusmiesikäluokat pienenevät tulevina vuosina nykyisestä. Vuoteen 2018 mennessä meillä on vähintään 4000 täyttämätöntä koulutuspaikkaa. Siksi emme voi välttyä joukko-osastojenkaan sulkemiselta.

Toiseksi, kun keskustelu joukko-osasatojen tulevaisuudesta alkaa, on hyvä muistaa, että koko maan puolustaminen ei ole sidoksissa rauhan ajan varuskuntiin ja niiden maantieteelliseen sijaintiin. Puolustusvoimien toiminta maan eri osissa voidaan turvata, vaikka joukko-osastojen määrä pienenisi. Mahdolliset joukko-osastojen sulkemiset perustuvat huolelliseen arvioon, jonka lähtökohtana ovat puolustuksemme tarpeet.

Joudumme edellä olevien leikkausten vuoksi supistamaan toimintaamme kaikilla sektoreilla – toivottavasti kuitenkin vain väliaikaisesti. Koska olemme halunneet säilyttää varusmieskoulutuksen laadun leikkauksista huolimatta, joudumme väliaikaisesti vähentämään kertausharjoituksia sekä merivoimien alusten merellä oloa ja ilmavoimien lentotunteja.

Hyvät kuulijat!

Puolustusvoimien uusi organisaatio ja uudet toimintatavat on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2015 alussa. Siksi on tärkeää, että pääsisimme aloittamaan sopeuttavat toimenpiteet mahdollisimman pikaisesti. Puolustushallinto on omalta osaltaan aloittanut uudistusten suunnittelun, mutta se tarvitsee konkreettisten toimenpiteiden käynnistämiselle maamme poliittisen johdon antaman mandaatin heti ensi vuoden alussa. On tärkeää, että uudistus toteutetaan yhteistyössä Tasavallan Presidentin, hallituksen ja eduskunnan kanssa.

Puolustusvoimiin kohdistuvat leikkaukset eivät saa johtaa siihen, että alkaisimme ylenkatsoa kansainvälistä yhteistyötä ja käperrymme sisäänpäin. Olemme osa Eurooppaa ja meillä on samat haasteet kuin muillakin Euroopan mailla. Eristäytymällä emme pysty omia etujamme puolustamaan. Kansainvälinen yhteistyö ja verkottuminen ovat tänään puolustuksemme peruselementtejä. Ne tukevat myös taloudellista ja sotilaallista huoltovarmuuttamme. Tulemme siksi jatkossa panostamaan entistä enemmän kansainvälisen yhteistyön kehittämiseen ja verkottumiseen kaikilla meille tärkeillä osa-alueilla, myös sotilaallisessa kriisinhallinnassa. Erityisen tärkeänä näen yhteistyön muiden pohjoismaiden kanssa.

Hyvät naiset ja herrat! Mina damer och herrar!

Haluaisin seuraavaksi tarkastella hieman tarkemmin vapaaehtoistoiminnan merkitystä yhteiskunnassamme yleensä ja kansallisen puolustuksemme kannalta erityisesti. Suomalaisen hyvinvointivaltion kehittyminen sodan jälkeisinä vuosikymmeninä on monien mielestä tuonut paitsi paljon hyvää, myös johtanut siihen, että ihmisten vastuunotto omasta elämästään on heikentynyt ja lähes kaikki vastuu on pyritty siirtämään viranomaisille. Tällainen kritiikki ei ole ollut täysin perusteetonta, jos tarkastellaan viimeisimpien vuosien kehitystä. Nyt tilanne on mielestäni kuitenkin muuttumassa parempaan suuntaan. Esimerkiksi vapaaehtoinen maanpuolustustyö on kehittynyt ripein askelin. Maanpuolustuskoulutus ry. on muuttunut julkisoikeudelliseksi yhdistykseksi, naisten vapaaehtoinen maanpuolustustyö on yhdistetty Naisten Valmiusliiton alaisuuteen ja järjestöjen saama taloudellinen tuki on kanavoitunut entistä selvemmin Maanpuolustuksen tuki ry:lle.

Myös siviiliyhteiskunnan puolella vapaaehtoisjärjestöt tekevät merkittävää työtä arjen turvallisuuden hyväksi. Vapaaehtoinen pelastuspalvelu (Vapepa) on viidenkymmenen järjestön yhteenliittymä, joka tukee eri viranomaisia silloin kun niiden voimavarat eivät riitä tai kyseessä on tehtävä joka voidaan hoitaa vapaaehtoisvoimin.  Suomen Punainen Risti tekee laajaa ja tuloksellista vapaaehtoistyötä niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Suomen Meripelastusseura ja Suomen Lentopelastusseura tukevat merkittävällä tavalla maamme pelastusviranomaisia. Unohtaa ei myöskään pidä suomalaiseen yhteiskuntaan erityisen vahvasti kuuluvia vapaaehtoispalokuntia, jotka ovat toimineet jo yli 170 vuotta. 

Mutta palatkaamme takaisin sotilaalliseen maanpuolustukseen. Puolustusvoimauudistuksen myötä joudumme kysymään, miten vapaaehtoissektoria voitaisiin kehittää. Vapaaehtoisen maanpuolustuksen toiminnot voidaan yksinkertaistaen jakaa kolmeen toisiaan tukevaan alueeseen. Kaikkien vapaaehtoisjärjestöjen sotilaallinen ja sotilaallisia valmiuksia antava koulutus on kanavoitu Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle. Taloudellisen tuen ja avustusten myöntäminen kuuluvat Maanpuolustuksen Tuki ry:lle. Varsinainen aatteellinen toiminta kuuluu puolestaan itsenäisille tai kattojärjestöjen alle järjestyneille vapaaehtoisen maanpuolustuksen järjestöille.

Koncentreringen av all utbildning, både den frivilliga och den som försvarsmakten beställer, till Försvarsutbildningen har visat sig vara en fungerande lösning ur försvarsförvaltningens synvinkel. Detta är också ett kostnadseffektivt arrangemang. Detsamma gäller enligt min åsikt kanaliseringen av det ekonomiska stödet huvudsakligen via Försvarsfrämjandet rf.

Puolustusvoimauudistuksen myötä myös tiettyjä vapaaehtoiskentän toimintoja on kuitenkin syytä tarkasteltava uudelleen. Myös tällä saralla tarvitaan uudistuksia. Tarkasteltaviksi tulevat lait ja asetukset puolustusvoimista, virka-avusta ja vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta. Olisi tärkeää, että järjestökenttä miettisi, kuinka niiden toimintaa voitaisiin kehittää ja sopeuttaa muuttuvassa maanpuolustuksen ja kokonaisturvallisuuden kentässä taloudelliset realiteetit huomioonottaen.

Hyvä juhlayleisö! Ärade festpublik!

Vapaaehtoisjärjestöt tekevät laajamittaista ja arvokasta työtä niin maanpuolustuksen kuin kansalaisten arjen turvallisuuden hyväksi. Kansainvälisessä turvallisuusympäristössä, yhteiskuntakehityksessä tai teknologisessa modernisaatiossa tapahtuneet ja tapahtuvat muutokset eivät ole vähentäneet niiden työn merkitystä. On tärkeää, että puolustusvoimien toimintaa uudistettaessa vapaaehtoisjärjestöjen merkitystä ei unohdeta. Teitä tarvitaan erityisesti kansalaisten korkean maanpuolustustahdon ylläpitämisessä.

Haluan kiittää Maanpuolustuksen tuki ry:tä ja kaikkia täällä mukana olevia tahoja ja henkilöitä arvokkaasta ja tuloksellisesta toiminnasta isänmaamme hyväksi. Jag tackar för er uppmärksamhet och önskar er en god och framgångsrik fortsättning på året.


Palaa otsikoihin