Haku

Puheet

08.11.2010 08:30

Puolustusministeri Jyri Häkämiehen tervehdys 195. maanpuolustuskurssin avajaisissa

Arvoisat 195. valtakunnallisen maanpuolustuskurssin osanottajat, herra kenraali, hyvät kummikurssilaiset ja kutsuvieraat, hyvät naiset ja miehet!

Talouskriisi haastaa lähestulkoon kaikkien EU –maiden puolustuksen. Moni maa on jo julkistanut säästösuunnitelmansa.

Myös Suomella on edessään puolustusvoimauudistus, joka tulee tehdä puolustuksemme uskottavuus säilyttäen. Puolustus on koko kansakunnan asia, siksi päätökset tulee tehdä laajalla porukalla, koko eduskunnan voimin kansan tukeen nojautuen.

Hätäisimmät ovat jo vaatineet parlamentaarisen ryhmän nimittämistä. Monilla paikkakunnilla edessä oleva muutos nähdään uhkana, koska joukko-osastot ovat alueillaan ymmärrettävästi tärkeitä ja pidettyjä, ja hyvä niin. Suomalaiset arvostavat maanpuolustusta.

Puolustuksen kehittämistä on maassamme tehty selonteko –pohjaisesti jo pitkään. Neljän vuoden välein tehtävissä selonteoissa on arvioitu toimintaympäristön muutoksia ja tehty ulko-, turvallisuus – ja puolustuspolitiikan keskeiset linjaukset. Puolustuksen materiaalihankinnoille selonteot ovat antaneet tukevan pohjan riittävän pitkälle tulevaisuuteen.

Viimeisin turvallisuus- ja puolustuspoliittinen selonteko määritti puolustushallinnolle lukuisia selvitystehtäviä. Osa näistä selvitystehtävistä on tehty ja osa on edelleen työn alla.  Mainitsisin kaksi keskeistä selonteon selvitystehtävää:

1. Yleinen asevelvollisuus
2. Maa-, meri- ja ilmavoimien perusrakenteiden muutostarpeet

Risto Siilasmaan asevelvollisuustyöryhmän raportti julkaistiin runsas kuukausi sitten. Raportissa päädyttiin selkeään johtopäätökseen, yleinen asevelvollisuus on Suomelle ainoa mahdollinen järjestelmä. Raportin perusteluihin on helppo yhtyä. Yleinen asevelvollisuus linkittyy koko Suomen puolustusratkaisuun. Se ei ole oma irrallinen asiansa, jota voidaan viedä eteenpäin erikseen. Puolustuksen kokonaisuus ratkaisee.

Toinen selvitys koski maa-, meri- ja ilmavoimien muutostarpeita. Sen määräaika on selonteon mukaisesti  2011. Tarkoituksena jo alun perin oli tuoda muutostarpeet vuoden 2011 eduskuntavaalien jälkeisille päättäjille. Työ on edelleen puolustushallinnossa kesken, mutta selkeästi tavoitteena on virtaviivaistaa hallinnon tasoja ja löytää säästöjä.

On kysytty; Miksi puolustusvoimauudistusta ei aloitettu jo tällä hallituskaudella, kun muutostarve oli jo tunnistettu? Tähän on kolme keskeistä syytä;
1. Maavoimien materiaalin massavanheneminen ajoittuu vasta vuosikymmenen puoliväliin. Ei ole järkevää luopua materiaalista ennen sen käyttöiän loppua.
2. Miespuoliset ikäluokat pienenevät niin ikään 2015 alkaen. Petipaikat eivät olisi riittäneet, jos rakenne olisi ohennettu jo nyt.
3. Alueellisten joukkojen varustaminen korvaavalla materiaalilla on vasta alkamassa. Uusittavat joukot olisivat jääneet ilman keskeistä materiaalia.

Edellisestä johtuen rakennettiin silta edellisestä selonteosta tulevaisuuteen eli vuoteen 2016. ”Silta” mahdollistaa hallitun rakennemuutoksen ja olemassa olevan suorituskyvyn hyödyntämisen loppuun asti. Resursseja ei ole syytä haaskata.

Arvoisat kuulijat,

Uskon kaikkien ymmärtävän rakennemuutoksen välttämättömyyden. Asioiden käsittelyjärjestyksestä ja muutoksen laajuudesta on varmasti erilaisia näkemyksiä. Mielestäni marssijärjestys voisi olla seuraava.

On ensin selvitettävä puolustusvoimien sodan ajan vaatimukset ja rakenne. Vasta tämän jälkeen voidaan katsoa rauhan ajan koulutusorganisaatio. Mikäli työ alistettaisiin nyt keskeneräisin perustein parlamentaariselle työryhmälle, olisi tuloksena ensisijaisesti rauhan ajan rakenne ilman kriisiajan vaatimuksia. Myös vaalien läheisyys voisi antaa oman värityksensä työryhmän työhön.

On itsestään selvä, että vaalien jälkeisellä hallituksella on monia asioita hoidettavanaan, erityisesti talouteen ja työllisyyteen liittyen. Sen vuoksi hallitusohjelman tulisi sisältää puolustuksen osalta suuria ja keskeisiä linjauksia, ei yksityiskohtia. Puolustushallinto tuottaa parasta aikaa tarvittavia perusteita. Hallitusohjelman hyväksymisen jälkeen on tulevan Valtioneuvoston annettava ohjelmansa tiedonantona eduskunnalle. Täsmälleen perustuslain pykälä 62:n mukaisesti.

Yksityiskohtien toivon jäävän tulevan hallituksen nimeämän työryhmän vastuulle. Työryhmän esitykset hyväksyttäisiin valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa. Näin toteutuu yhteistoimintamenettely tasavallan presidentin ja valtioneuvoston kesken.

Työryhmän tehtävänä olisi tehdä Valtioneuvoston puolustuspoliittinen selonteko, koskien siis vain puolustusta ja sen kehittämistä. Miksi näin? Laajemman turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon valmisteluaikataulu on taaksepäinkin katsoen liian hidas. Rakennemuutoksen päätökset eduskuntakäsittelyineen tarvitaan vuoden 2012 alkupuolella. Aikataulu ei mahdollista laajemman selonteon valmistelua ja käsittelyä.

Puolustuspoliittinen selonteko olisi siis valtioneuvoston selonteko, joka käsiteltäisiin eduskunnassa muiden selontekojen tavoin.

Aikaisempien selontekojen yhteydessä on nimetty erillinen parlamentaarinen seurantaryhmä. Heittäisin ilmaan uuden mallin parlamentaariseksi seurannaksi. Eduskunnassahan on jo kaksi parlamentaarista elintä, jotka ovat perehtyneet syvällisesti puolustuksen asioihin, puolustusvaliokunta ja ulkoasiainvaliokunta. Puolustuksen rahoituksen osalta olisi luontevaa tietenkin ottaa mukaan Valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja turvallisuusjaos.

Näiden rooliin sopisi hyvin selonteon seurantatyö. Seurantatyötä tehtäisiin työn etenemisen tahdissa. Tällä saavutettaisiin myös ajanvoittoa eduskuntakäsittelyssä. Seurannalla tarkoitan tässä yhteydessä nimenomaan palautteen antamista työn erivaiheista ja poliittisen hyväksyttävyyden arviointia. Valiokuntien kokoonpano noudattaa ja valmiiksi parlamentaarisia voimasuhteita, joten parlamentaarisuus toteutuisi täysimääräisesti.  Tässäkin edettäisiin pilkulleen perustuslain 39§:n mukaan; ”Asia tulee eduskunnassa vireille hallituksen esityksellä”.

Hyvät kuulijat,

Puolustushallinto on tehtävänsä mukaisesti tuonut esille ja julkisuuteen edessä olevat haasteet. Olemme tehneet ja tekemässä meille selonteossa käskettyjä selvityksiä. Nyt on tärkeää, että meille suomalaisille tärkeä sotilaallinen maanpuolustus ei joudu vaalimittelön keskelle. Harkittu ja selkeä marssijärjestys on tärkeä. Kiteyttäisin vielä marssijärjestyksen seuraavasti:
1. Nyt tehdään pohjatyö puolustushallinnossa kunnolla selonteon mukaisesti ja pidetään puolueet tietoisena työn etenemisestä
2. Hallitusohjelmassa linjataan muutokset suuret linjat perustettavaa työryhmää varten
3. Vaalien jälkeinen valtioneuvosto nimittää puolustusselontekotyöryhmän, joka valmistelee valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittiselle valiokunnalle esitykset ja valiokunta tekee yhdessä tasavallan presidentin kanssa selonteon eduskunnalle 2012 alkuun mennessä
4. Parlamentaarinen seuranta voisi tapahtua asiaan vihkiytyneiden valiokuntien toimesta
5. Toimeenpano alkaisi vuoden 2012 aikana ja puolustusvoimat olisivat uudessa asennossa vuoteen 2016 mennessä.

Hyvät kuulijat,
Jokaisen ministerin virkavelvollisuuksiin kuuluu oman hallinnanalansa haasteiden arviointi talouskriisin jälkeisessä Suomessa ja ratkaisumallien hahmottelu tulevia päättäjiä varten. Olen oman osuuteni tehnyt ja toivon samaa muilta ministeriöiltä ennen vaaleja.
Oma toiveeni on, että vaalikauden alussa puolustukseen panostettaisiin hieman nykyistä enemmän erityisesti materiaalihankintoihin, jotta pienenevä reservi varustettaisiin laadullisesti nykyistä paremmin. Valmistelu ja päätökset tulee tehdä hallitusti laajalla porukalla puolustuksemme uskottavuus taaten. Lopputuloksena syntyy kevyempi ja kustannustehokkaampi uudistuneet puolustusvoimat, jolla on takanaan suomalaisten tuki.

Arvoisat 195. Maanpuolustuskurssin osanottajat,
Olen käsitellyt puheessani ensisijassa sotilaallista maanpuolustusta. Maanpuolustus on paljon muutakin. Kurssillanne saatte hyvän kuvan kokonaismaanpuolustuksesta, jolla on Suomessa pitkät perinteet. Se koskee kaikkia hallinnonaloja ja koko yhteiskuntaa. Teillä on käytettävissänne parhaat asiantuntijat. Haastakaa heidät heidän omilla alueillaan, tuokaa uusia ajatuksia.
Toivotan teille kaikille antoisaa kurssia.


Palaa otsikoihin