Haku

Puheet

30.10.2013 16:02

Puolustusministeri Carl Haglundin puhe Pohjoismaiden neuvostossa

Minister Carl Haglund

Nordiska Rådets möte – Oslo 30.10.2013

Ärade talman, bästa parlamentariker, mina damer och herrar,

Det nordiska försvarssamarbetets betydelse och utveckling har aktivt diskuterats såväl i media som av politiker och vanliga medborgare under de senaste året. Även Nordiska Rådet har varit aktiv i denna diskussion. En öppen och livlig dialog om det nordiska försvarssamarbetets framtid är viktigt för att föra vårt tänkande och samarbete framåt.

Hur ser då det nordiska samarbetet ut idag? I mitt framförande kommer jag att beskriva det Nordiska försvarssamarbetets resultat och utsikter. Men även beröra de utmaningar som präglar det multinationella samarbetet.

Det nordiska försvarssamarbetet, som idag går under namnet Nordefco, utvecklas som bäst med god fart. Samtidigt är det skäl att understryka att regionalt försvarssamarbete inte är ett självständigt försvarspolitisk alternativ, utan det kompletterar andra försvarspolitiska arrangemang.

Det Nordiska samarbetet har under det senaste året även uppmärksammats utanför de Nordiska ländernas gränser. Inom ramen för internationella organisationer som EU och NATO har man lyft upp samarbetet mellan de Nordiska länderna som ett lyckat exempel för hur så kallat ”smart försvarssamarbete” kan förverkligas. Detta är något vi kan vara stolta över. Ett konkret steg för att stärka dialogen mellan den regionala, europeiska och även transatlantiska nivån är ministermötena som kommer att organiseras som en del av det finländska ordförandeskapet nu i december. Under ett par dagar kommer de nordiska, baltiska och Northern Group ländernas försvarsministrar att samlas i Helsingfors. Jag har även inbjudit min amerikanska kollega till mötet samt representanter för NATO (ACT) och EU (EDA). Fokus kommer speciellt att ligga på kapacitetssamarbetet och dess utveckling.

På många sätt är det rätt naturligt att de första stegen mot ett smartare försvar som bygger på multinationell koordination och samarbete görs inom ramen för mindre regionala samarbetsforum.

Bästa parlamentariker,

Smart försvarssamarbete är smart bara då vi lyckas åstadkomma ett djupare samarbete och även dela på ansvar och uppgifter. Detta möjliggör ökad operativ effekt och kostnadseffektivitet .

Grunden för det nordiska samarbetet inom säkerhets- och försvarspolitik sträcker sig tillbaka så långt som till 1960-talet. Då omfattade samarbetet främst informationsutbyte och koordinering inom FN-operationer. Under åren har samarbetet växt till sig till ett rikt och mångsidigt försvarssamarbete.

Trots olika försvarslösningar delar de nordiska länderna samma grundläggande mål: Att upprätthålla effektiva och slagkraftiga försvarsmakter. Genom flexibilitet och öppenhet har vi kunnat gå runt våra de olikheter som finns. Faktum är att vi i Norden i praktiken samarbetat enligt principerna för smart försvar redan under många år. För oss har samarbete varit ett naturligt sätt att maximera utfallet av våra begränsade resurser.

Tillåt mig att räkna upp ett antal konkreta exempel på vad samarbetet är idag:

Tack vare samarbetet inom tränings- och övningsverksamhet har våra stridspiloter en möjlighet att på daglig basis träna tillsammans från sina hembaser – detta ger oss direkta besparingar och ökad operativ effekt.

Tack vare nordiskt samarbete i EU:s träningsoperation EUTM Mali och vårt samarbete i kapacitetsbyggande insatser i Öst-Afrika kan vi tillsammans befrämja säkerhet och stabilitet på den internationella arenan mer effektivt än vi kunde göra var och en för sig.

I ISAF-operationen i Afghanistan har vi fortsatt med samarbete i logistik och transport. Detta har varit en bra och kostnadseffektiv lösning för alla.

Också utbildningssamarbetet inom krishanteringen som började redan på 1960-talet fortsätter ännu.

Vi har etablerat en 5-årig nordisk övningsplan vilken omfattar övningar för alla försvarsgrenar. De Baltiska länderna har blivit inbjudna att delta i

övningsplanen och bidra med sina egna övningar. Deltagande i regionala övningar är kostnadseffektivt och bidrar också till ökat operativ effekt.

Vi har även gett militärkommittén inom Nordefco i uppdrag att undersöka möjligheter för att ytterligare bredda och fördjupa övningsverksamheten de nordiska länderna emellan.

Ett framsteg som också bör nämnas är samarbetet för att utveckla den nordiska förmågan inom taktisk lufttransport (NORTAT) speciellt med C-130 flygplan som de flesta nordiska länderna har.

Ett exempel på det nordiska samarbetets möjligheter är sjölägesbildsamarbetet, SUCBAS. Samarbetet började som ett bilateralt samarbete mellan Finland och Sverige och omfattar idag samtliga östersjöstater exklusive Ryssland. Vi har studerat möjligheterna att byta luftlägesbild mellan länderna genom Natos ASDE-system.

Vi har etablerat en nordisk force pool och anmält den till FN:s truppregister. Detta kompletterar våra nationella register och betona nordiskt engagemang.

Finland, Sverige, Norge och Danmark har samordnat de nordiska specialstyrkornas sjukvårdsutbildning. Nordic NATO Special Operations. Combat Medic (N-NSOCM) utbildningen inleddes för första gången i Sverige i Oktober .

Det finns också planer för ett gemensamt sjömålsrobot-projekt med lång räckvidd.

Vi genomför olika studier för att kunna lägga grunden för flera framtida gemensamma anskaffningar och utvecklande nya prestationsförmågor. Vi har även under det här året gjort en utvärdering av varför en del möjliga samarbetsprojekt inte blir verklighet. Här har det visat sig att bland annat de nordiska ländernas olika praxis och regel för upphandling och finansiering utgör ett konkret hinder för flera gemensamma anskaffningar och prestationsförmågeprojekt. Nu då hindren är identifierade finns förutsättningarna att montera ner dem.

Som bäst diskuteras även ytterligare samarbetsmöjligheter bland annat inom cyber.

Övervakningen av Islands luftrum är en fråga som aktivt debatterats under våren. Om dryga tre månader kommer Finland och Sverige att delta i övningsverksamheten i samband med Norges övervakningstur i Island.

Bästa åhörare, här var några goda exempel. Som ni hör omfattar NORDEFCO alla dimensioner från en tät dialog till utvecklandet av kapaciteter, logistik och verksamhet. Och personligen är jag starkt övertygad om att det blir mer av detta i framtiden.

Liksom allt internationellt samarbete präglas även det nordiska försvarssamarbetet av en del utmaningar.

En utmaning som redan nämndes är de nordiska ländernas olika försvarslösningar. Tackvare flexibilitet i samarbetet har man kunnat kring gå många utmaningar som härrör sig från detta.

Försvarsplaneringens tidsperspektiv är upp till tiotals år, medan tidsperspektivet för oss politiker, av förståeliga skäl, är betydligt kortare; ofta bara en valperiod eller till och med mindre. Internationellt samarbete - speciellt vad gäller militära kapaciteter - tar lång tid och detta är något vi måste acceptera samtidigt som vi bör upprätthålla det politiska trycket för att uppnå resultat och enträget orka arbeta vidare.

Den centrall utmaningen är kanske ändå det faktum att det nordiska försvarssamarbetet hittills saknat en plan för utvecklandet av samarbetet på långsikt. Detta är något vi åtgärdar som bäst genom att göra upp en politisk vision för det nordiska försvarssamarbetet som skall ligga som grund för fortsatta strategier och långtidsplaner för försvarssamarbetet.

Bästa parlamentariker,

Det finländska ordförandeskapet börjar gå in på sin slutraka för denna gång och det är snart dags att ge stafettpinnen över till våra norska vänner. Försvarsministrarna kommer att behandla den nämnda visionen under sitt möte i Helsingfors i december. Arbetet med visionen är alltså ännu inte slutfört men jag vill gärna avslutningsvis delar med mig av mina egna tankar kring det nordiska försvarssamarbetets utveckling och framtid.

De nordiska länderna delar samma säkerhetsomgivning och vi står inför samma utmaningar. Vi måste skapa effektiva lösningar som baserar sig på en gemensam

lägesbild och förmåga att leverera och koordinera våra resurser både inom vår egen region och i ett bredare internationellt perspektiv.

Jag ser framför mig en mer sammansvetsad nordisk region som förbundit sig till att koordinera insatser, förmågor och verksamhet. Tillsammans måste vi såväl använda de förmågor vi har som utveckla de förmågor vi behöver i framtiden mer effektivt. Kort och gott i framtiden måste vi göra det smarta nordiska försvarssamarbetet ännu smartare och djupare.


Palaa otsikoihin