Haku

Kirjalliset kysymykset

31.08.2016 10:03

Puolustusministerin vastaus kansanedustaja Outi Mäkelän /kok kirjalliseen kysymykseen KKV 409/2016

Vastaus kirjalliseen kysymykseen nuorten työelämävalmiuksien kasvattamisesta ja syrjäytymisen ehkäisemisestä varusmiespalveluksen aikana


Eduskunnan puhemiehelle


Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Arvoisa puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Outi Mäkelän /kok näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 409/2016 vp:


Millaisiin toimiin olisi mahdollista ryhtyä, jotta varusmiesaikana saataisiin ennaltaehkäistyä nuorten syrjäytymistä ja helpotettua työelämään sijoittumista nykyistä paremmin?


Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:


Puolustusvoimissa annettavan opinto- ja työuraohjauksen keskeisenä tehtävänä on antaa varusmiespalvelusta suorittaville henkilöille ajantasaista tietoa koulutukseen hakeutumisen eri vaihtoehdoista, ammatinvalinnasta, opintojen suunnittelusta ja työelämään siirtymisestä. Tavoitteena on, että palvelusta suorittavalla varusmiehellä on mahdollisuus pitää yllä omaa ammatinvalinta- ja työllistymisprosessia siten, että palveluksen päättyessä hänellä on toteuttamiskelpoinen opinto- tai työurasuunnitelma. Ohjaukseen liittyvät palvelut  toteutetaan erilaisilla työkäytänteillä, joita ovat mm. opetus, tiedotus sekä ryhmämuotoinen ja yksilöllinen ohjaus ja neuvonta.


Sosiaalikuraattori ja varusmiestoimikunnat toimivat kiinteässä yhteistyössä työ- ja opintoasioiden ajankohtaistiedotuksen, yhteishakuinfojen ja opintoneuvonnan järjestämiseksi varusmiehille. Sosiaalikuraattori toimii yhteyshenkilönä kuntien sosiaalitoimistoihin, muihin viranomaisiin ja sidosryhmiin. Varusmiehille tiedotetaan palveluksen keskeytyessä ja ennen heidän kotiutumistaan mahdollisuudesta kotiutuskeskusteluun, jonka perusteella voidaan tarvittaessa laatia kotiutumissuunnitelma yhteistyössä eri viranomaisten kanssa.


Pääesikunta on antanut vuoden 2016 alussa määräyksen joukko-osastoille, jossa joukko-osastot velvoitettiin järjestämään varusmiesten käyttöön rauhallinen lukutila valintakokeisiin valmistautumiseen ja mahdollisten ennakkotehtävien laadintaan. Lisäksi kasarmialueille on järjestetty opiskelu- ja työmarkkina-asioiden informaatiopiste.
Varusmiehille on myös turvattu mahdollisuus osallistua oppilaitosten valintakokeisiin. Mahdollisuus on järjestetty myös sotaharjoitusten aikana.


Nuorisotakuun ja muiden syrjäytymistä estävien toimenpiteiden tavoitteena on varmistaa, että ilman koulutus- tai työpaikkaa olevat nuoret löytävät polun koulutukseen ja työhön. Keskeistä tässä on eri viranomaisten, elinkeinoelämän ja järjestöjen yhteistyö.
Toimivin esimerkki poikkihallinnollisesta yhteistyöstä nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä on Aikalisä -toimintamalli (Time out! Aikalisä! Elämä raiteilleen -toimintamalli). Aikalisä -toimintaa toteutetaan asevelvollisten kutsunnoissa sekä varusmies- tai siviilipalveluksen keskeytyessä. Aikalisä -toiminnalla tarjotaan nuorelle miehelle mahdollisuutta päästä oman kotikunnan Aikalisä -tukipalveluun arvioimaan omaa elämäntilannettaan ja hakeutumaan tarvittavien palveluiden piiriin. Tavoitteena on mahdollisen syrjäytymiskierteen ehkäisy. Aikalisä-toiminta on asiakkaille vapaaehtoista ja luonteeltaan ratkaisukeskeistä sekä nuorten omia voimavaroja tukevaa. Aikalisä -ohjaajat ovat kuntien työntekijöitä, joilla on sosiaali- tai terveydenhuollon tai nuorisotyön koulutus. He ovat esimerkiksi sosiaalityöntekijöitä, sosiaaliohjaajia, terveydenhoitajia, psykiatrisia sairaanhoitajia tai etsivän nuorisotyön tekijöitä. Toimintamallia on levitetty valtakunnallisesti, ja tällä hetkellä se on käytössä lähes kaikissa maamme kunnissa.


Helsingissä 31.8.2016
Puolustusministeri Jussi Niinistö


Palaa otsikoihin