Karriärberättelser
Anniina Melasniemi, specialsakkunnig
1. Vem är du?
Jag heter Anniina Melasniemi och arbetar som specialsakkunnig vid försvarsministeriets interna personaladministration. Sektorn hör till personalenheten.
Min utbildningsbakgrund är lite annorlunda än många andra tjänstemäns. Först utexaminerades jag som tradenom från utbildningsprogrammet för chefsassistenter och språk. Senare vidareutbildade jag mig vid yrkeshögskolan Laurea där jag tog högre yrkeshögskoleexamen via utbildningsprogrammet för rättslig tjänstedesign och specialkompetens. Dessutom har jag avlagt studiehelheter inom personalområdet vid Försvarshögskolan.
2. Vilka är dina arbetsuppgifter?
Vår sektor ansvarar för uppgifterna inom ministeriets interna personalförvaltning och arbetsgivarverksamhet. Uppgifterna omfattar bland annat planering och förverkligande av personalresurser, hantering av anställningsförhållanden, tjänstekollektivavtalstolkningar och samarbetsfrågor, rekryteringar och utnämningsärenden, helheter och utvecklingsprojekt som hänför sig till kompetensutveckling samt jämställdhets- och arbetarskyddsfrågor. Till vår sektor hör dessutom företagshälsovården som helhet och att följa upp och stödja välbefinnandet i arbetet.
En stor helhet i mitt arbete är personalplaneringen och möjligheterna att påverka personalanvändningen tillsammans med ledningen och ministeriets övriga enheter. En väsentlig del av detta är hela rekryteringsprocessen.
I mitt arbete ingår också att ge ministeriets personal råd i många slags frågor som gäller deras tjänsteförhållanden, såsom om distansarbete och tjänstledigheter. Serviceandan framhävs och att man snabbt kan reagera på olika saker. Mycket dialog förs med våra tjänstemän.
Jag är arbetsgivartjänsteman och då hör det till mitt uppdrag att framföra arbetsgivarsynpunkten i lösningar kring olika anställningsförhållanden inom personalbranschen. Jag tolkar också tjänstekollektivavtal.
Till mina uppgifter hör också frågor som gäller jämställdhet och likabehandling och samordning av tjänstemännens kompetensutveckling (personalrotation). Därtill frågor som gäller välbefinnande i arbetet, arbetshälsa och upprätthållande av arbetsförmågan. Sådana är bland annat organisering av företagshälsovården samt genomförande och rapportering av arbetsplatsutredningar och enkäter om arbetstillfredsställelse. Förutom att sköta och planera ärenden i praktiken kan jag ibland behöva hålla krävande och tunga dialoger.
3. Hur kommer det sig att du började arbeta vid försvarsministeriet?
Till ministeriet kom jag första gången som sekreterarpraktikant 2013. Jag återvände 2015 och sedan dess har jag jobbat kvar. Sedermera har jag arbetat som sekreterare, personalsekreterare och senast som specialsakkunnig. Alla arbeten har utförts inom personalsektorn. Jag har trivts i alla mina uppgifter och vid försvarsministeriet, så jag har inte velat söka mig någon annanstans.
4. Vilka frågor är aktuella i ditt jobb för närvarande?
Natomedlemskapsprocessen och ett eventuellt framtida medlemskap ur personaladministrationens perspektiv är det som för närvarande syns i mina arbetsuppgifter. På agendan står dessutom många rekryteringar och arbetsuppgifter som hänför sig till personalomsättningen och ökningen av ministeriets personal. Jag har också många rutinuppgifter kopplade till exempel till vissa tidpunkter under året och de ska skötas parallellt med allt nytt.
5. Vad är det bästa med ditt jobb?
Att få sköta nya och föränderliga frågor och att få bära också stort ansvar. Dessutom hålls intresset uppe när arbetsuppgifterna är utmanande och varierande. Det känns meningsfullt att få arbeta med människor. Inom ministeriet och försvarsmakten har vi ett intressant förvaltningsområde och vårt arbete har en stor samhällelig betydelse.
6. Beskriv din arbetsgemenskap med några ord
Vår arbetsgemenskap är fylld av proffs som är engagerade i sitt arbete. Dessutom är de mycket trevliga människor som det också är roligt att arbeta med. Detta bildar vårt mycket goda arbetsklimat!