2013
Utredning om Jehovas vittnens militärtjänst klar
Minister Carl Haglund utnämnde den 27 september 2012 professor Jukka Kekkonen från Helsingfors universitet till utredningsman med uppdraget att utvärdera den lagstiftning som gäller befrielse för Jehovas vittnen från att fullgöra värnplikt. Uppdraget gällde att jämföra de lösningsalternativ som presenterades i ett betänkande av en kommission som försvarsministeriet hade tillsatt år 2007. I jämförelsen skulle bedömas hur en ersättande tjänstgöring kunde sammanjämkas med grundlagens jämlikhet och samtidigt med skyldigheten att försvara landet.
De lösningsförslag som ingår i den utredning som nu blivit klar baserar sig på den demokratiska rättsstatens grundläggande principer och värdegrund, vilka tillämpas i en vidsträckt samhällelig och internationell kontext. I utredningen konstateras att det inte finns några enkla lösningar, utan att slutresultatet i fråga om förhållandet mellan medborgarnas grundläggande rättigheter och skyldigheter är resultatet av en helhetsprövning, som vid behov måste kunna granskas på nytt.
Enligt professor Kekkonen kan nuläget inte anses helt tillfredsställande. Med tanke på jämlikheten och icke-diskrimineringen är det problematiskt att Jehovas vittnen har getts en bättre ställning än andra med övertygelser av motsvarande nivå. Vid sidan av att bevara nuläget föreslår professor Kekkonen i utredningen tre alternativ till hur situationen kunde lösas och motiverar dem. I utredningen betonas det att oberoende av vilket alternativ som väljs så förutsätter det en omsorgsfull fortsatt beredning och en omfattande diskussion.
Det första alternativet förutsätter att grundlagens bestämmelse om skyldigheten att försvara landet skrivs om så att i grundlagen skrivs in en allmän skyldighet för medborgarna att tjäna fosterlandet och dess lagliga samhällsordning på det sätt som föreskrivs i lag. Civiltjänstgöringen ska inte ha någon begreppslig koppling till skyldigheten att försvara landet, varvid Jehovas vittnen kan fullgöra sådan tjänstgöring utan att uppleva att den strider mot deras övertygelse. Det andra alternativet grundar sig på en ändring av klassificeringen av tjänstedugligheten och den praxis som baserar sig på den i enlighet med internationella exempel, varvid en mindre del av åldersklassen än i dagens läge de facto skulle fullgöra vapentjänstgöring eller alternativ tjänstgöring. Professor Kekkonen anser dock att detta alternativ inte är bra med tanke på de problemsituationer gällande gränsdragningen, jämlikheten och det oförutsebara som sammanhänger med detta.
Det tredje alternativet är att bredda tillämpningsområdet för befrielselagen så att den skulle gälla alla övertygelser av samma styrka som Jehovas vittnens. Detta motsvarar också de linjer som de internationella människorättsorganen har stakat ut. Denna lösning förutsätter att ett förfarande för prövning av övertygelse tas i bruk. Övertygelsen måste grunda sig på stränga kriterier som det går att fastslå tillräckligt objektivt. Prövningen av den kunde t.ex. göras av ett prövningsorgan som skulle tillsättas inom justitieministeriets förvaltningsområde. Tidigare erfarenheter av prövning av övertygelse bör utnyttjas när systemet utvecklas, vilket garanterar lika behandling av medborgarna på ett sätt som är så objektivt som möjligt och kan verifieras.
Professor Kekkonens rapport kan i sin helhet läsas på finska på försvarsministeriets webbplats på adressen www.defmin.fi.
Ytterligare upplysningar om utredningen ger professor Jukka Kekkonen, tfn 09-1912 2625 eller 050 525 5652 och kommunikationsdirektör Jyrki Iivonen, tfn 0295 140 120.