2013
Försvarsbudgeten för år 2014
År 2014 ingår i försvarsbudgeten betydande inbesparingar av utgifter som grundar sig på regeringsprogrammet. De utgörs huvudsakligen av de förvaltningsområdesvisa inbesparingar som gäller försvarsmaktens omkostnader och materielanskaffning och av s.k. koncerninbesparingar. Alla dessa inbesparingar av utgifter grundar sig på tidigare fattade beslut. Deras sammanlagda belopp är 65 milj. euro större än år 2013 i fråga om de uppgifter som ingår i budgetramen för år 2014.
Tyngdpunkten i verksamheten ligger på verkställandet av försvarsmaktsreformen som ska vara genomförd år 2015. Utgångspunkterna för reformen är att försvarsmaktens nuvarande uppgifter kvarstår, att det säkerställs att den allmänna värnplikten fungerar samt att försvarsprincipen ska utvecklas med det territoriella försvaret som bas. Målet är att genom en ändring av organisation och verksamhetsprinciper möjliggöra en balanserad försvarsbudget, där tillräckliga resurser kan inriktas på att utveckla och upprätthålla försvarsförmågan.
År 2014 är ännu en övergångsperiod då försvarsförvaltningen fortgår med sina direkta anpassningsåtgärder genom vilka inbesparingar i utgifterna åstadkoms, interna utgiftstryck hanteras och de extra kostnader som orsakas av verkställandet av försvarsmaktsreformen täcks. Till följd av detta fortgår försvarsmaktens verksamhet tillfälligt på en lägre nivå och en betydande del av nedskärningarna i anslagen måste inriktas på planerade försvarsmaterielanskaffningar.
Förvaltningsområdets anslag och personal
För försvarsministeriets förvaltningsområde föreslås anslag på 2 751 milj. euro. Av detta belopp är 2 413 milj. euro utgifter som ingår i budgetramen och 338 milj. euro mervärdesskatteutgifter utanför ramen.
Utgifternas totala belopp är 125 milj. euro mindre än i den ordinarie budgeten för år 2013. Minskningen orsakas huvudsakligen av ovan nämnda utgiftsinbesparingar samt av att utbetalningarna av försvarsmaktens beställningsfullmakter skjuts fram till senare år.
De nya och tidigare beviljade beställningsfullmakterna för försvarsmakten, som presenteras i statsbudgetspropositionen för år 2014, orsakar utgifter på totalt 637 milj. euro år 2014 och anslagsförbindelser på 1 142 milj. euro för åren efter budgetåret.
Andelen utgifter under försvarsministeriets huvudtitel utgör 1,36 procent av den prognosbaserade bruttonationalprodukten, vilket är lägre än under föregående år (1,47 procent år 2013).
Av alla anslag i statsbudgeten utgör andelen anslag under försvarsministeriets huvudtitel 5,1 procent år 2014, vilket också är en sjunkande trend (5,3 procent år 2013).
Antalet årsverken för förvaltningsområdet uppskattas nästa år vara 14 790, vilket är en minskning med 260 från detta år. Minskningen är huvudsakligen en följd av försvarsmaktsreformen.
Försvarsmaktens omkostnader
Anslag på totalt 1 859 milj. euro föreslås för försvarsmaktens omkostnader, vilket är en ökning på 88 miljoner euro (5,0 procent) från föregående år. Ökningen orsakas huvudsakligen av anslagsöverföringar från momentet anskaffning av försvarsmateriel samt av kostnadsnivåjusteringar.
Reformen av försvarsmaktens verksamhet och strukturer fortgår i enlighet med regeringsprogrammet. Reservistutbildningen, beväringarnas terrängövningar som grundar sig på krigsövningar samt flyg- och fartygsverksamheten fortgår på en inskränkt nivå. Avsikten är att verksamhetens nivå år 2015 ska återställas på den nivå som kraven gällande utbildning av krigstida trupper förutsätter.
Beväringarnas socioekonomiska ställning förbättras på så sätt att alla permissionsresor inom landet blir kostnadsfria från ingången av år 2014. Budgetpropositionen innehåller i detta syfte ett tilläggsanslag på 2,0 milj. euro.
Anskaffning av försvarsmateriel
För anskaffning av försvarsmateriel föreslås anslag på 470 milj. euro, vilket är en minskning med 215 milj. euro (-31,4 procent) jämfört med budgeten för år 2013. Minskningen beror på ovan nämnda utgiftsinbesparing som riktas mot försvarsmaterielanskaffningen, på att utbetalningen av beställningsfullmakter skjuts fram till senare år, på anslagsöverföring till försvarsmaktens omkostnader samt på tidigareläggandet av anskaffningar som ingår i den tredje tilläggsbudgetpropositionen för år 2013.
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2014, som gäller från år 2014, har ett totalt belopp på 294,7 milj. euro åren 2014–2018 och i den ingår bl.a. följande anskaffningar:
-I programmet för utveckling av försvarsmaktens gemensamma insatser skaffas ammunition till artilleriet.
I programmet för utveckling av logistiken skaffas material för försvarsgrenarnas underhållstrupper och redskap för den logistiska ledningen samt inleds anskaffningen av simulatorer för utbildnings- och inlärningsmiljöer i anknytning till försvarsmaktsreformen.
-I programmet för utveckling av markförsvaret inleds moderniseringen av pansarskyttefordon, anskaffningar för stridsledningsnätet samt anskaffningar för systemen för territorialövervakning.
-I programmet för utveckling av sjöförsvaret utvecklas ledningsförmågan för marinens luftvärn och skaffas beredskapsammunition för stridsfartygen.
-I programmet för utveckling av luftförsvaret inleds anskaffningen av luftvärnssystem med mycket kort räckvidd.
Militär krishantering
För den militära krishanteringens utrustnings- och förvaltningsutgifter föreslås 60 milj. euro, vilket är ungefär på samma nivå som i budgeten för år 2013. Den andel på 56 milj. euro som gäller utgifter för upprätthållandet av de finska krishanteringsstyrkorna ingår under utrikesministeriets huvudtitel. Den planerade totala styrkan av finska krishanteringstrupper i olika operationer, huvudsakligen i Libanon och Afghanistan, är cirka 590 soldater år 2014.
Ytterligare upplysningar ges vid försvarsministeriet av:
Kanslichef Arto
Räty, tfn 160 88101
Överdirektör Teemu Penttilä, tfn 050 330
0224
Ekonomidirektör Timo Norbäck, tfn 0295 140 220