Haku

Tiedotteet 2001

05.12.2001 09:46

13.9.2001 Suomi ja Norja valitsivat helikoptereiksi eurooppalaisen NH90 -kopterin

Suomi ja Norja ovat valinneet NH90 helikopterin pohjoismaiseksi helikopteriksi.

NH90 täyttää parhaiten asetetut vaatimukset ja on Suomelle ja Norjalle parhaiten sopiva kopteri. Pohjoismaiden tilaama helikopterimäärä tulee olemaan noin 50 helikopteria, josta Suomen osuus on 20. Puolustusministerit tekivät valintapäätöksen kokouksessaan Arlandassa Tukholmassa 13.9.2001. Ruotsi tekee päätöksensä myöhemmin. Tanska on jo alkuvuodesta irrottautunut pohjoismaisesta yhteisprojektista ja tehnyt hankintaansa liittyvät evaluaatiot kansallisesti päätyen EH-101 kopteriin.

Päätös perustuu osallistujamaiden edustajista koostuvan yhteispohjoismaisen projektitoimiston ja johtoryhmän tekemään suositukseen. Suositus oli NH90 ja suosituksen allekirjoittivat Suomen, Ruotsin ja Norjan edustajat. Yhteinen valinta muodostaa perustan tulevalle yhteistyölle logistiikan ja koulutuksen alalla sekä myös yhteistyölle mahdollisissa kriisinhallintaoperaatioissa.

NH90 helikopteri on eurooppalainen tuote, jota on optioineen tilattu yli 600 kpl Saksan, Ranskan, Italian, Hollannin ja Portugalin puolustusvoimille. Helikopterista on kaksi versiota: TTH taktiselle joukkojen kuljetukselle sekä NFH operoimaan aluksilta ja sukellusveneentorjuntaan. Molemmat versiot sopivat etsintä- ja pelastustehtäviin varustuksesta riippuen. Helikopterien toimitukset Suomeen alkavat 2004, jolloin myös ensimmäiset eurooppalaiset kopterit toimitetaan Saksaan. Helikopteri painaa noin 9 tonnia ja matkalentonopeus ylittää 250 km/h. TTH:n kuljetuskapasiteetti on 14-20 sotilasta, riippuen joukkojen varustuksesta ja kokoonpanosta.

Valmistaja NHIndustries on sitoutunut täysimääräisiin vastaostoihin kaikkien pohjoismaiden osalta. Teollisen yhteistyön pakettien tavoitteena on yhteisen tarjouspyynnön mukaisesti ollut varmistaa pohjoismaisen teollisuuden mukaanpääsy helikopterien kokoonpanoon ja osavalmistukseen sekä tieto-taidon saanti korkean teknologian tuotteista. Tätä kautta luodaan mm. kopterin huoltovalmius sekä kyky vaativiinkin korjauksiin jatkossa. NHI täyttää Suomen kansalliset strategiset vaatimukset helikopterien loppukokoonpanosta ja moottorien kokoonpanosta Suomessa - kaikki pohjoismaiset helikopterit samoin kuin kaikki moottorit kootaan Suomessa. NHI:llä on myös lukuisia muita suoria sekä epäsuoria teollisen yhteistyön paketteja suomalaiselle teollisuudelle. Vastaostosopimus puolustusministeriön ja helikopterien valmistajan NHIndustriesin välillä allekirjoitetaan ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta. Pohjoismaisten helikopterien kokoonpanon työllistävä vaikutus on noin 600 henkilötyövuotta. Lisäksi Patria Finavitec Oy vastaa mm. helikopterien perärunkojen, peräramppien ja ovien valmistuksesta. Kaikkiaan Patria Finavitecille tarjottujen suorien teollisen yhteistyön pakettien työllistävä vaikutus on liki 1000 henkilötyövuotta.

Lisätietoja antavat:

Hankinnan osalta:

Kaupallinen neuvos Arto Koski, PLM, puh 160 88125

Hankinnan ja teollisen yhteistyön osalta:

Vanhempi hallitussihteeri Jari Takanen, PLM, puh 160 88258

Valmiusyhtymäkonseptin osalta:

Prikaatikenraali Hannu Herranen, PLM, puh 160 88142

Helikopterien käyttöönotto puolustusvoimissa ja tekniset tiedot:

Kenraalimajuri Ilkka Kylä-Harakka, PE, puh 181 22004

Eversti Karl-Gustav Storgårds, PE, puh 181 22859



Taustaa

Helikoptereita koskevasta pohjoismaisesta yhteistyöstä on keskusteltu vuodesta 1996 lähtien. Tuolloin perustettiin osaksi pohjoismaista yhteistyötä työryhmä, jonka tehtävänä oli evaluoida yhteisen helikopterihankinnan edellytyksiä.

Syyskuussa 1998 Tanskan, Suomen, Norjan ja Ruotsin puolustusvoimat sopivat alustavasta yhteistyöstä , silloin vielä ilman mitään sitoumuksia.

Laadittiin yhteiset käyttäjän vaatimukset ja selvitettiin mahdollisuuksia yhteiseen koulutukseen sekä huoltoon ja ylläpitoon. Samanaikaisesti keskusteltiin teollisesta yhteistyöstä. Näiden selvitysten tulos esitettiin pohjoismaiden puolustusministereille joulukuussa 1998.

Keväällä 1999 yhteispohjoismainen projektitoimisto lähetti tiedustelun kahdelletoista eri helikopterivalmistajalle. Elokuussa 1999 pohjoismaiset puolustusministerit allekirjoittivat puitesopimuksen helikopteriyhteistyöstä.

Marraskuussa 1999 julkaistiin yhteispohjoismainen tarjouspyyntö keskikokoisiin helikoptereihin liittyen. Projektiin sisältyisi alustavasti 50-100 helikopteria, painoltaan 9 - 15 tonnia. Näitä koptereita tultaisiin käyttämään pääasiallisesta taktiseen joukkojen kuljetukseen, etsintä- ja pelastusoperaatioihin sekä sukellusveneentorjuntaan.

Tarjouksia pyydettiin kolmelta eurooppalaiselta ja kahdelta amerikkalaiselta valmistajalta: Euroopasta EH -Industries, Eurocopter sekä NHIndustries, USA:sta Sikorsky sekä Boeing. Pyydettyyn aikaan mennessä tarjouksensa jättivät EH -Industries, Eurocopter, NHIndustries ja Sikorsky.

Yhteisenä tavoitteena oli hankkia yhteinen pohjoismainen perushelikopteri, joka joidenkin tarkistusten jälkeen sopisi joukkojen kuljetuksiin, pelastusoperaatioihin ja sukellusveneentorjuntaan eri maiden kansallisten vaatimusten mukaan. Myöhemmin tästä tavoitteesta on luovuttu ja kansalliset konfiguraatiot ovat lähellä jo aiemmin olemassa olleita eurooppalaisia konfiguraatioita.

Lisäksi yhteispohjoismaisena tavoitteena on päästä sopimukseen yhteisestä koulutuksesta ja logistiikasta ja saavuttaa säästöjä sitä kautta kopterien elinkaaren aikana.

Palaa otsikoihin