Sök

Skriftliga spörsmål

18.06.15

Försvarsministers svar på riksdagsledamot Ari Torniainens/cent skriftliga spörsmål SS 18/2015 rd

Till riksdagens talman


I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Fru talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 18/2015 rd undertecknat av riksdagsleda-mot Ari Torniainen /cent


Hur ställer sig regeringen till försäljningen av området invid Försvarsmaktens övnings-område i Sarviniemi i Taipalsaari till en eventuell utländsk köpare och kan regeringen överväga att området förvärvas till Försvarsmakten?


Som svar på detta spörsmål anför jag följande:


Skjut- och övningsområdet i Taipalsaari är viktigt för verkställande av försvarsmaktens lagstadgade uppgifter. Området i fråga på cirka 80 hektar ligger till största delen inom skjut- och övningsområdets egentliga bullerområde. Försvarsmaktens skjutverksamhet ger upphov till buller som kan störa känsliga former av markanvändning i bullerområdet. Den allmänna verksamhetsprincipen är att man utarbetar en bullerutredning för försvarsmaktens skjut- och övningsområden, där bullrets spridning i omgivningen bedöms genom modellering, som bygger på en beskrivning av verksamheten, samt kompletterande bullermätningar. På basis av bullerutredningen definieras verksamhetens bullerområde, som vanligtvis antecknas i landskapsplanen. Så har man gjort också i Taipalsaari.


Bullerområdet som antecknats i landskapsplanen tas i beaktande i den noggrannare planeringen av markanvändningen. Bullerområdet ska beaktas också i byggnadstillståndsförfarandet. I bullerområdet bör inte i någon högre grad planeras eller byggas ny verksamhet som är planerad för bruk som är känslig för buller, exempelvis bostäder, fritidsbostäder, daghem, sjukhus eller motsvarande objekt. Det finns en tidigare utarbetad stranddetaljplan för Sarviniemi-området, som skulle ha inneburit betydande tilläggsbyggnad av fritidsbostäder i området. Stranddetaljplanen vann inte laga kraft, eftersom området i miljömyndighetens utlåtande inte ansågs vara lämpligt för det planerade användningssyftet på grund av bl.a. buller och områdets naturvärde. I området gäller en tidigare strandplan från år 1983, där några byggplatser för fritidsbostäder anvisas. För att trygga försvarsmaktens verksamhet bör utgångspunkten vara att inget nytt byggnadsbestånd byggs i bullerområdet.


På grund av försvarsmaktens beredskapsbehov har det i detta enskilda fall ansetts att området förvärvas till staten.


Utgångspunkten är att förvärva området genom frivilligt köp. Försvarsmakten äger inte områdena den använder, utan de förvaltas till största delen av Forststyrelsen. Försvarsmakten har gett Forststyrelsen i uppdrag att inleda förhandlingar med ägaren. Forststyrelsen har beställt en uppskattning av områdets värde av en utomstående, oberoende aktör. På basis av uppskattningen har Forststyrelsen gett ett köpeanbud av området som säljaren inte har godkänt. Säljaren har framfört ett motanbud som är mer än dubbelt så högt som Forststyrelsens anbud, som utgår från det gängse värdet. Om det inte finns förutsättningar till frivilligt köp, kan statsrådet i sitt allmänna sammanträde besluta att tillstånd om inlösen beviljas för att förvärva området till staten.


Regeringen har inte tillgång till information om en eventuell utländsk potentiell köpare utöver det som har framförts i offentligheten. Sarviniemi-området är nödvändigt för staten oberoende av andra eventuella potentiella köpare eller deras nationalitet. Staten kan också lösa in området oberoende av vilken nationalitet områdets ägare representerar, om det allmänna behovet kräver det.

 


Helsingfors 18.6.2015


Försvarsminister Jussi Niinistö


Tillbaka till rubrikerna