Sök

Skriftliga spörsmål

12.03.12 13:59

Försvarsministerns svar på riksdagsledamot Reijo Hongistos /saf skriftliga spörsmål SS 86/2012

Till riksdagens talman
 
I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 86/2012 rd undertecknat av riksdagsledamot Reijo Hongisto /saf:

Är regeringen medveten om det vidsträckta verksamhetsområdet för de militärpoliser som är verksamma vid Flygkrigsskolan i Kauhava och om vilken betydelse militärpolisernas verksamhet har för den allmänna ordningen och säkerheten i området och för förebyggandet av brott och störningar samt om hur mycket handräckning militärpoliserna ger de lokala polisinrättningarna och
hur har regeringen för avsikt att i framtiden på ett kostnadseffektivt sätt ordna skyddandet och bevakningen av de militära objekt som finns på Södra Österbottens, Mellersta Österbottens och Österbottens polisinrättningars område samt trygga att myndighetssamarbetet fortgår?


Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

Militärpoliserna vid Flygkrigsskolan i Kauhava har till uppgift att i första hand skydda militära objekt som är belägna i Kauhava. Tryggandet av den allmänna ordningen och förebyggandet av brott i landskapen Södra Österbotten, Mellersta Österbotten och Österbotten är polismyndighetens uppgift. Enligt lagen om försvarsmaktens handräckning till polisen (781/1980) kan försvarsmakten ge handräckning till polisen bl.a. för upprätthållande av allmän ordning och säkerhet samt för förhindrande och avbrytande av terroristbrott. Försvarsmakten ger handräckning om polisen ber om det när polisens resurser är otillräckliga för utförande av ett uppdrag eller då det behövs sådan specialpersonal eller -materiel som polisen saknar. Utgående från lagen om försvarsmakten (551/2007) kan personal som är anställd hos försvarsmakten förordnas att ge handräckning. Enligt värnpliktslagen (1438/2007) kan också en tjänstgörande värnpliktig förordnas till en handräckningsuppgift, men den värnpliktige får inte användas t.ex. för att röja sprängladdningar eller för en uppgift som förutsätter användning av vapenmakt eller för en annan farlig uppgift. Dessutom är det enligt lagen om frivilligt försvar (556/2007) möjligt att använda också personer som har avgett en skriftlig förbindelse i andra uppgifter än sådana som förutsätter att maktmedel används. Detta innebär möjlighet att använda t.ex. en landskapstrupp för handräckning till polisen.

År 2011 gav Flygkrigsskolan handräckning eller deltog i genomförandet av åtaganden som kan jämställas med handräckning totalt 35 gånger. Av dessa var det i 31 fall fråga om att röja militära sprängladdningar, i ett fall att isolera ett område, i två fall att delta i räddningsverksamhet och i ett fall annat stöd. I två fall gavs materiellt stöd och i de övriga gavs handräckningen av anställd personal. Utgående från det som sägs ovan kan det konstateras att de militärpoliser som är verksamma vid Flygkrigsskolan har liten betydelse för den allmänna ordningen och säkerheten i området samt för förebyggandet av brott och störningar.

I samband med försvarsmaktsreformen planeras det att man ska avstå från försvarsmaktens utrymmen och områden i Kauhava, varvid också behovet att skydda dem upphör. Försvarsmakten skyddar sina militära objekt både nu och efter försvarsmaktsreformen i enlighet med riskbedömningar som ska göras. I fråga om myndighetssamarbetet stöder försvarsmakten också i fortsättningen polisinrättningarna i Södra Österbotten, Mellersta Österbotten och Österbotten genom att ge dem handräckning på det sätt som föreskrivs i lag och har överenskommits i samarbetsavtal mellan de olika myndigheterna. Behovet att skydda militära objekt och fortgången av myndighetssamarbetet, såsom ledningsförhållanden och verksamhetssätt vid handräckning, reds ut närmare vid den fortsatta planeringen av försvarsmaktsreformen.

Helsingfors den 12 mars 2012

Försvarsminister Stefan Wallin


Tillbaka till rubrikerna