Sök

Skriftliga spörsmål

21.03.14

Försvarsministerns svar på riksdagsledamot Mikko Alatalos/cent skriftliga spörsmål SS 128/2014 rd

Till riksdagens talman

I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 128/2014 rd undertecknat av riksdagsledamot Mikko Alatalo /cent:

Vilka åtgärder har regeringen och ministeriet i fråga för avsikt att vidta för att arbetsplatserna inte ska äventyras då försvarsmaktens serviceproduktion fortsättningsvis utlokaliseras?


Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

Inom försvarsmakten har under de senaste åren gjorts omorganiseringar av den serviceproduktion som sammanhänger med stödfunktionerna. Målet med omorganiseringarna har varit bättre kostnadseffektivitet.

I de omorganiseringar av serviceproduktionen som genomförts finns det inte en klar och entydig verksamhetsmodell. När det gäller att utveckla funktionerna finns alltid flera alternativa verksamhetsmodeller med i granskningen: försvarsmaktens egen serviceproduktion och vidareutvecklande av den samt samarbete med serviceproducenter inom den privata sektorn. Målet är att i varje enskilt fall hitta en verksamhetsmodell som är totalekonomiskt och funktionellt kostnadseffektiv och uppfyller försvarsmaktens krav i fråga om undantagsförhållanden. Valet av utvecklingsalternativ baserar sig alltid på en objektiv helhetsbedömning av alternativen, vilken görs från fall till fall.

Att utveckla den egna verksamheten är ett naturligt alternativ. En fortsatt effektivering av den egna serviceproduktionen är följaktligen ett ständigt pågående arbete inom försvarsmakten, där man i allmänhet med små steg förbättrar verksamheten och kostnadseffektiviteten. Ett jämförelseobjekt till den egna serviceproduktionen kan oftare än tidigare hittas inom serviceproduktionen på den privata sektorn.

Den djupaste formen av samarbete med en serviceproducent på den privata sektorn är ett strategiskt partnerskap. Ett bra exempel på ett lyckat partnerskap är samarbetet med Millog Oy inom krävande underhålls- och reparationsverksamhet i fråga om arméns material. Detta samarbete inleddes år 2009. Partnerskapet har förbättrat underhållsfunktionernas kostnadseffektivitet medan användbarheten i fråga om försvarsmaktens material har kunnat hållas på den eftersträvade nivån. I och med partnerskapet har stegringen av de totala kostnaderna för materialunderhållet varit klart mera moderat än förutsett, vilket gör att man genom övergång till partnerskapet har lyckats stävja ökningen av underhållskostnaderna. Också personalorganisationerna har varit nöjda med Millog Oy:s verksamhet.

Hur väl partnerskapet fungerar och hur tjänstvillig den externa serviceproducenten är samt hur höga kostnaderna för verksamheten blir utvärderas regelbundet. Ett bra jämförelseobjekt är serviceproduktionen i försvarsmaktens egen organisation. Vid behov kan partnerskapet upphävas och serviceproduktionen återföras till den egna organisationen. Ett exempel på detta är tvätteritjänsterna i norra Finland, om vilka man efter konkurrensutsättning har beslutat att de ska återföras till försvarsmaktens egen tvätteriorganisation när avtalsperioden går ut.

Som en del av verkställandet av försvarsmaktsreformen pågår inom försvarsförvaltningen en totalgranskning av försvarsförvaltningens lokalförvaltning samt vidareutveckling av underhållstjänsterna i fråga om arméns material. I båda projekten granskas utvecklandet av den nuvarande egna serviceproduktionen och en eventuell fortsatt utvidgning och fördjupning av partnerskapet.

Vid en eventuell omorganisering av verksamheten följs de personalpolitiska riktlinjer som man kommit överens om och tagit i bruk i statskoncernen och försvarsförvaltningen. I enlighet med principerna för en god arbetsgivare strävar man efter att trygga att personalens anställningsförhållande fortgår också vid övergång till ett eventuellt partnerskap. Överlåtelse av en rörelse är ett sätt att realisera statens goda och ansvarstagande personalpolitik. Vid överlåtelse av en rörelse övergår den personal som ingår i den funktionella helhet som ska överlåtas automatiskt till anställning hos den nya arbetsgivaren och personalens anställningsförhållande fortgår när verksamheten överförs på en annan arbetsgivare i och med rörelseöverlåtelsen. De bestämmelser som gäller rörelseöverlåtelse säkerställer att de rättigheter och skyldigheter som föranleds av det anställningsförhållande som binder försvarsmakten som arbetsgivare som sådana övergår på den nya arbetsgivaren.

De utredningar som gäller lokalhanteringen och underhållet av arméns material är snart klara och de förslag som gäller utvecklande av dem kommer inom kort till försvarsministeriet för behandling. Under våren kommer jag att fatta beslut om de utvecklingsriktlinjer som gäller dem. Jag för min del är öppen för alla utvecklingsalternativ. Mina beslut kommer att grunda sig på helhetsbedömningar av de olika alternativens funktionsduglighet och lönsamhet. Utöver att de har verksamhetsbetingelser i undantagsförhållanden anser jag det viktigt att de nya verksamhetsmodellerna är klara och totalekonomiskt fördelaktiga också på lång sikt samt att de beaktar personalens ställning.

Helsingfors den 21 mars 2014

Försvarsminister Carl Haglund

Tillbaka till rubrikerna