Sök

Skriftliga spörsmål

07.01.14 14:43

Försvarsministerns svar på riksdagsledamot Lasse Hautala/cent m.fl. skriftliga spörsmål SS 1171/2013 rd

I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 1171/2013 rd undertecknat av riksdagsledamot Lasse Hautala /cent m.fl.:

Är man vid försvarsministeriet och försvarsmakten medveten om vilka konsekvenser verksamheten har för byggandet av vindkraft, för den finska ekonomin och för hela Finland,
förekommer det informationsutbyte inom arbets- och näringsministeriet och regeringen om omständigheter som i väsentlig grad påverkar hur ärendena framskrider på så sätt att ärenden som hör till det egna ministeriets ansvarsområde också meddelas ett annat ministerium som anknyter till verksamheten och
vilka åtgärder har regeringen för avsikt att vidta för att försäkra sig om att nivån på det investeringsintresse som riktar sig till Finland kan bevaras eller till och med höjas, och hur kommer de flaskhalsar som uppenbart påverkar detta att undanröjas?

Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

Försvarsförvaltningen förhåller sig positivt till vindkraftsbyggandet. För försvarsförvaltningen är det emellertid viktigt att man vid byggandet av vindkraft alltid beaktar försvarets behov. Med försvaret tryggas Finlands suveränitet samt befolkningens levnadsmöjligheter och säkerhet mot hot som kommer utifrån. Försvarsförvaltningen har sedan 2009 aktivt strävat efter att samordna försvarets och vindkraftsproduktionens behov tillsammans med andra myndigheter och vindkraftsaktörerna. Försvarsmakten har från och med juni 2011 utgående från en radarkonsekvensutredning och andra omständigheter haft tillräckliga förutsättningar att uttala sig om huruvida enskilda vindkraftsprojekt är godtagbara med tanke på försvaret.

Försvarsmakten har fram till ingången av december 2013 gett sitt slutliga utlåtande om totalt 240 vindkraftsprojekt och 3 660 vindkraftverk. Enligt dessa utlåtanden har 219 projekt och totalt 3 306 vindkraftverk (ca 90 %) inte konstaterats ha betydande konsekvenser för försvarsmaktens möjligheter att utföra sina lagstadgade uppgifter. Endast 21 projekt och totalt 354 kraftverk (ca 10 %) har konstaterats orsaka betydande skada och störning särskilt för territorialövervakningen. Dessa störningar kan orsaka betydande och vidsträckta problem för flygvapnets och marinens övervakningsförmåga som baserar sig på radarutrustning. Med den information som övervakningen ger stöds också den civila luftfarten och övriga myndigheter, som agerar till sjöss, när de utför sina uppdrag. Utgående från ovanstående kan det konstateras att beaktandet av försvarets behov inte kommer att hindra uppnåendet av det mål som har ställts för vindkraftsproduktionen. Verkningarna för territorialövervakningen och försvarsmaktens verksamhetsbetingelser ska ses som en faktor bland andra som hindrar byggandet av vindkraft, såsom landskaps-, buller- och naturfaktorerna.

Försvarsministeriet har aktivt varit med och upphävt de administrativa hindren för vindkraftsbyggandet. Som ett praktiskt exempel kan nämnas deltagandet tillsammans med arbets- och näringsministeriet i de radarprojekt som genomfördes åren 2010-2011 och i beredningen av lagen om kompensationsområden för vindkraft som trädde i kraft i början av juli 2013. Likaså har man med miljöministeriet deltagit i utarbetandet av en guide för planering av vindkraftsbyggande samt i riksomfattande evenemang som gäller vindkraftsbyggandet. Vidare har försvarsministeriet regelbundet behandlat ärendet vid de möten som det av territorialövervakningsmyndigheterna bestående territorialövervakningsforumet har hållit. I forumet finns representanter för bl.a. kommunikationsministeriet, utrikesministeriet och inrikesministeriet.

Arbets- och näringsministeriet tillsatte den 7 maj 2012 en arbetsgrupp för att främja vindkraften och den redde ut de metoder med vilka man kan minska de hinder och begränsningar som sammanhänger med byggandet av vindkraft samt samordna åtgärderna inom de olika ministeriernas förvaltningsområden. I den slutrapport som arbetsgruppen avlät den 18 december 2013 behandlas centrala resultat och förslag som uppkommit i arbetsgruppen samt genomgås vindkraftens situation och främjande åtgärder per förvaltningsområde. Största delen av förslagen gäller miljöministeriets, försvarsministeriets och kommunikationsministeriets förvaltningsområden. Genom att verkställa arbetsgruppens förslag kan man effektivera och främja undanröjandet av de hinder och begränsningar som anknyter till vindkraftsbyggandet samt samordna de olika förvaltningsområdenas intressen.

Helsingfors den 7 januari 2014

Försvarsminister Carl Haglund

Tillbaka till rubrikerna