2019
Styrgruppen för Försvarsfastigheter betonade personalens ställning
Styrgruppen för projektet för beredning av Försvarsfastigheter höll sitt tredje möte den 15 november 2019. Projektbyråns plan för att göra personalen delaktig och förslaget till en koncernstruktur och en verksamhetsmodell för Försvarsfastigheter behandlades vid mötet. Styrgruppen tog även ställning till projektbyråns förslag till finanspolitiska ministerutskottets riktlinjer.
Personalens ställning garanteras
Största
delen av personalen som jobbar med Försvarsmakten hos Försvarsförvaltningens
byggverk och Senatfastigheter överförs till anställning hos dotteraffärsverket
Försvarsfastigheter i och med att Försvarsförvaltningens byggverk läggs ner och
verksamheten överförs i affärsverksform. En del av personalen sysselsätts med
tjänsterna som produceras av affärsverkskoncernen.
Styrgruppen
underströk igen att projektet inte har som mål att skära ner på personalen utan
att förbättra servicen åt Försvarsmakten.
Viktigheten av att personalen hörs betonades också. Antalet representanter för personalorganisationerna utökades i HR-projektgruppen så att varje huvudförhandlingsorganisation utser en representant i gruppen i fråga.
Projektbyråns förslag, enligt vilket man ordnar ett informationsmöte om beredningsprojektet den 21 januari 2020 åt representanterna för personalorganisationerna och projektföreträdarna, var också positivt enligt styrgruppen. Vid informationsmötet går man igenom utkastet till en plan för övergångsskedet och en lägesöverblick över projektet.
Målen för Försvarsfastigheters
verksamhet godkändes
Försvarsmaktens
ansvar för underhållet av fastigheter överförs i och med reformen till
Försvarsfastigheter.
Försvarsfastigheter
bör ha tillräcklig förmåga att svara mot försvarsmaktens krav på beredskap,
säkerhet och skydd. Skyddsbyggandet ligger i kärnan av Försvarsfastigheters
byggverksamhet, och verket producerar all den service som Senatfastigheter
behöver i fråga om skyddsbyggnader. Försvarsfastigheter har tillräcklig
kompetens och verkställighetsförmåga samt tillräckliga resurser för att
säkerställa detta. Försvarsfastigheter bör även ha speciell kompetens när det
gäller att skydda säkerhetsklassificerad information. Det nödvändiga stödet
erhålls av Senatfastigheter-koncernen.
Försvarsfastigheter
leder tillsammans med affärsverkskoncernen produktionen av de gemensamma
tjänster där de ovan nämnda helheterna utgör prioriterade områden.
Målet
med verksamheten och organiseringen är att åstadkomma konkreta lösningar med
vilkas hjälp försvarsförvaltningens och därigenom hela statsförvaltningens
lokalutgifter kan hållas tillbaka. Försvarsfastigheters verksamhet organiseras
så att ökningen av försvarsförvaltningens lokalutgifter kan hållas tillbaka
samtidigt som verksamhetsförutsättningarna förbättras.
Projektbyråns förslag till
Senat-koncernens organisationsstruktur
Styrgruppen
behandlade, preciserade och godkände förslaget till Senat-koncernens
kundorienterade organisationsstruktur enligt följande:
1. Försvarsfastigheter producerar lokaltjänsterna för försvarsmakten och dess strategiska samarbetsparter.
2. Senatfastigheter producerar lokaltjänsterna för den övriga statsförvaltningen och kunderna utanför statens budgetekonomi.
Försvarsfastigheter
producerar de lokaler och tjänster som förutsätts av försvarsmaktens beredskaps-
och säkerhetsbehov samt av de operativa uppgifterna under normala förhållanden,
vid störningar under normala förhållanden samt under undantagsförhållanden.
Försvarsfastigheter producerar dessutom sådana för verksamhetens kontinuitet
viktiga gemensamma tjänster för koncernen, vilkas tyngdpunkt ligger på de ovan
nämnda helheterna. Som exempel kan nämnas åtminstone tjänster som gäller
beredskap och specialbehov inom landsförsvaret, såsom skydds- och
säkerhetskritiskt byggande.
De
gemensamma tjänster som kunderna och koncernen själv behöver produceras
centraliserat och enhetligt, och koncernens ledningsgrupp kommer överens om
dem. De serviceproducerande enheterna och deras personal kan finnas antingen
vid Senatfastigheter eller vid Försvarsfastigheter. Målet är att det inte ska
finnas några stela gränssnitt.
Förslaget tas upp till politisk
behandling
Styrgruppen
godkände projektbyråns förslag till finanspolitiska ministerutskottets
riktlinjer som grund för det fortsatta arbete som ministerierna ansvarar för,
och vidarebefordrade förslaget till finanspolitiska ministerutskottet. Den
fortsatta beredningen sker nu ministerierna emellan, och ministeriernas
slutliga ståndpunkt meddelas styrningsgruppen vid nästa möte. Finansministeriet
ser tillsammans med försvarsministeriet till att frågan föredras inför
finanspolitiska ministerutskottet så snabbt som möjligt.
Styrgruppen
konstaterade avslutningsvis att beredningsarbetet framskridit effektivt och
enligt planerna. Projektbyrån fortsätter med planerings- och beredningsarbetet
liksom hittills. Styrgrupp sammanträder följande gång den 21 november 2019.
Tytärliikelaitoksen ohjaus ja toimintamalli
Ytterligare
information:
Finansministeriet: Päivi
Nerg, styrgruppens ordförande, understatssekreterare, tfn 0295 530 063,
paivi.nerg(at)vm.fi
Lasse
Koponen, projektledare, tfn 02955 30539, lasse.koponen(at)vm.fi
Försvarsministeriet: Vesa
Halinen, avdelningsstabsofficer, tfn 0295 140 451,
vesa.halinen(at)defmin.fi