Sök

2016

23.09.16 10:27

Från början av år 2017 görs ansökningarna om exporttillstånd för försvarsmateriel elektroniskt

Försvarsministeriet övergår den 1 januari 2017 till en elektronisk servicetjänst vad gäller ansökan och förhandsutlåtanden om exporttillstånd för försvarsmateriel. Det nya systemet gör att det går snabbare att bevilja tillstånd och sända dem till kunden.

Tillstånden ansöks med elektroniska ansökningar via en servicetjänst. Servicetjänsten är webbaserad och dataförbindelsen till tjänsten har skyddats med SSL-teknik. Det kostar ingenting att använda den elektroniska servicetjänsten och det kräver inte heller något särskilt tillstånd eller någon särskild programvara.

Den elektroniska kommunikationen förutsätter att man identifierar sig med Skatteförvaltningens Katso-kod för autentisering av organisationer. Mera information om Katso-tjänsten och om hur man skaffar sig koden finns på Skatteförvaltningens webbplats.

Hur gör man under övergångsperioden?


När ett företag ansöker om tillstånd under loppet av år 2016:
  • Om exporten sker före utgången av 2016, ansöks tillstånd på gammalt sätt på papper.
  • Om exporten sker på 2017 års sida, ansöks tillståndet elektroniskt efter 1 januari 2017.

När företaget redan har ett exporttillstånd, som är giltigt ännu efter 1 januari 2017 och produkter som ännu inte har exporterats:
  • Det ursprungliga tillståndet returneras till försvarsministeriet. Med ska finnas uppgifter om de produkter som redan har exporterats. Efter den 1 januari 2017 ansöker företaget om ett ersättande tillstånd för den resterande exportmängden via den elektroniska servicetjänsten. Som bilaga till den nya ansökan ska det gamla tillståndet skannas in och uppgifter om de produkter som redan exporterats ska också meddelas.
  • Det ersättande tillståndet är gratis och det kan handläggas enligt en snabbare tidtabell.

Seminarium och mera anvisningar i december


Försvarsministeriet ordnar torsdagen den 1 december 2016 ett exportkontrollseminarium som riktas till intressenter och samarbetsparter (se inbjudan och program, pdf på finska). Huvudvikten vid seminariet ligger på handledning i hur man tar i bruk den elektroniska servicetjänsten. Vid seminariet finns det möjlighet att också själv testa användningen av systemet. Seminariet hålls på finska.

Ansökningsblanketter, en länk till servicetjänsten och anvisningar sätts ut på försvarsministeriets webbplats i december 2016.

Ytterligare upplysningar ger specialsakkunnig Riikka Pitkänen, tfn 0295 140 421 och sekreterare Riitta Tanttu, tfn 0295 140 422. E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@defmin.fi.


Tillbaka till rubrikerna