2014
Förfarandena för utredning av enskilda personers och företags bakgrund förnyas - den nya säkerhetsutredningslagen träder i kraft vid ingången av nästa år
Förfarandena för att säkerställa såväl enskilda personers
som företags tillförlitlighet förnyas vid ingången av år 2015 när den nya
säkerhetsutredningslagen träder i kraft. Syftet med den nya lagen är att minska
samhällets sårbarhet och att skydda allmänna intressen, såsom statens säkerhet,
försvaret och den allmänna säkerheten samt att förebygga verksamhet som kan
medföra betydande ekonomisk skada.
Till följd av reformen motsvarar den finska
lagstiftningen bättre än förut internationella regler och praxis.
Den nya säkerhetsutredningslagen ersätter den gällande
lagen om säkerhetsutredningar som trädde i kraft år 2002. Den nya lagen ökar
mängden arbetsuppgifter som omfattas av förfarandet med säkerhetsutredning av
person.
Tillämpningsområdet omfattar bl.a. personer som sköter
arbetsuppgifter som hänför sig till att trygga den infrastruktur som är
nödvändig för ett fungerande samhälle t.ex. inom energi-, vatten- och
livsmedelsförsörjningen samt inom datakommunikationen, oavsett om de är
tjänstemän eller verksamma inom den privata sektorn. I fortsättningen kan en
utredning av brottslig bakgrund göras också för personer som arbetar med
tillverkning av sprängämnen och personer som ansvarar för
värdetransporter.
Utredning förutsätter samtycke av personen eller företaget den gäller
Säkerhetsutredningar av personer kan på samma sätt som för närvarande vara normala, omfattande eller begränsade. Normala och omfattande säkerhetsutredningar ska fortsättningsvis göras av skyddspolisen när det gäller civilärenden och av huvudstaben när det gäller ärenden inom försvarsmakten.
Enligt lagen ska begränsade säkerhetsutredningar i
fortsättningen koncentreras till några polisinrättningar. På grund av
informationssystemet som krävs för reformen kan detta dock förverkligas först
under år 2016. Till dess görs dessa utredningar av alla polisinrättningar.
Lagen förbättrar ställningen för den som utredningen
gäller samt dennes rätt att få information. Arbetsgivaren måste på förhand,
till exempel redan i platsannonsen, meddela att en säkerhetsutredning kommer
att skaffas.
Utredningen ska inte heller i fortsättningen få göras
utan skriftligt samtycke av den person som utredningen gäller. På motsvarande
sätt ska säkerhetsutredningar av företag inte kunna göras utan samtycke av
företaget. Rätten att söka ändring utvidgas jämfört med den gällande lagen.
I lagen föreskrivs om vilka informationskällor som får
användas när säkerhetsutredningar görs. Vissa nya informationskällor kan
användas vid säkerhetsutredningar av personer. Enligt lagen kan t.ex. uppgifter
som ingår i register som förs av utländska myndigheter samt på vissa villkor
uppgifter som centralkriminalpolisen anmält till registret över misstänkta
användas. Vid omfattande säkerhetsutredningar av personer kan även uppgifterna
om en persons ekonomiska ställning kontrolleras hos olika kreditinstitut och
finansiella institut, om den som utredningen gäller har gett sitt tillstånd
till detta.
Genom säkerhetsutredningar av företag kontrolleras
bakgrunden av företagets ansvarspersoner samt nivån på informationssäkerheten
vid företaget och företagets förmåga att sköta åtaganden. Säkerhetsutredningar
av företag kan göras när ett företag i egenskap av en myndighets avtalspartner
får klassificerade sekretessbelagda uppgifter.
Genom lagen blir förfarandet möjligt i sådan upphandling som utförs av myndigheter och som inte omfattas att tillämpningsområdet för lagen om offentlig försvars- och säkerhetsupphandling.
Register för att minska antalet antalet upprepade säkerhetsutredningar
Om säkerhetsutredningar ska i fortsättningen föras ett register för att förhindra onödiga utredningar. Registret över säkerhetsutredningar och Polisstyrelsens elektroniska tjänster införs under år 2016.
Det är möjligt att utfärda ett intyg över säkerhetsutredningen i fråga om personer som arbetar på flera olika platser som ska skyddas. Detta gäller bl.a. personer som utför installationsarbeten hos olika myndigheter. Intyget kan återkallas under de förutsättningar som föreskrivs i lag.
För att främja enhetlig praxis ska det i anslutning till
justitieministeriet inrättas en särskild nämnd för bedömningskriterier. Nämnden
ska ge allmänna tolkningsrekommendationer för de myndigheter som gör
säkerhetsutredningar.
Ytterligare upplysningar:
lagstiftningsrådet Anna-Riitta Wallin, tfn 02951 50196 eller 050 322 7175,
e-post: förnamn.efternamn@om.fi
Information på skyddspolisens webbplats (på finska)
http://www.supo.fi/poliisi/supo60/home.nsf/pages/F72698D0F55FB23BC225756F003CB9D3?opendocument
Säkerhetsutredningslagen
http://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2014/20140726
Regeringens proposition 57/2013
https://www.finlex.fi/sv/esitykset/he/2013/20130057.pdf
Riksdagsbehandlingen http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/vex3000.sh?kieli=ru&kanta=veps9199r&KAIKKIHAKU=(RP%2057/2013)&PALUUHAKU=/thwfakta/vpasia/vex/vex_ru.htm