Puheet
Puolustusministeri Carl Haglundin puhe MTS:n journalistiseminaarissa Helsingissä
MTS:n
JOURNALISTISEMINAARI 12.12.2013
Arvoisat seminaariin osallistujat, hyvät naiset ja herrat,
Kiitän
lämpimästi Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukuntaa, MTS:ää siitä, että se
järjestää tämäntyyppisiä tilaisuuksia,
joissa tarjotaan puheenvuoroja median, järjestöjen ja hallinnon edustajille. Tämä
vuosi on ollut erityisen aktiivinen ja seminaareissa on ollut hyvä osanotto.
Kiitos siitä.
Tänäänkin
aiheet ovat erittäin ajankohtaisia. Ohjelmassa on Syyriaa, Venäjää,
puolustuskykyämme, EU:n puolustus- ja turvallisuuspolitiikkaa ja sisäistä
turvallisuutta unohtamatta kyberiä jne.
Itse osallistuin vastaavaan seminaariin sekä vuosi sitten täällä Helsingissä että viime kesäkuun alussa Oulussa.
Kerron
jo nyt, että minun osaltani seminaarissa ei tarvitse noudattaa Chatham House
-sääntöä, vaikka osa alustajista haluaa oman osionsa suhteen sitä
noudatettavan. Puheenvuoroni loppuun on tarkoitus jättää aikaa keskustelulle.
Hyvät
kuulijat,
Maanpuolustustiedotuksen
suunnittelukunnan tuorein mielipidetutkimus julkistettiin 3. joulukuuta.
Kyseinen mielipidetutkimus on mukana täällä jaossa olevassa kokouskansiossa ja
siihen voi tutustua myös puolustusministeriön nettisivujen MTS-osiossa.
Toivon,
että tutkimuksesta on teille hyötyä työssänne. Tietoa siinä on ainakin rutkasti
suomalaisten mielipiteistä koskien ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa,
maanpuolustusta ja turvallisuutta.
En
tässä yhteydessä käy yksityiskohtaisesti mielipidetutkimuksen tuloksia läpi,
koska MTS järjesti siitä erillisen tiedotustilaisuuden.
Haluan
kuitenkin tuoda siitä esiin joitakin mielipidetutkimuksen ajankohtaisia
tuloksia.
1. Ensinnäkin olen
tyytyväinen siihen, että maanpuolustustahto on edelleen korkealla tasolla ja
nykyinen asevelvollisuusjärjestelmä saa kyselyn perusteella kansamme tuen.
2. Huomionarvoista on
sekin, että vaikka julkiset varat ovat tiukassa, vain 14 % suomalaisista haluaa
vähentää puolustusmäärärahoja. Puolet haluaa säilyttää puolustusmäärärahat
ennallaan ja kolmannes haluaa niitä korotettavan.
3. Kaikkeen on
kuitenkin varauduttava ja uhkien ennaltaehkäisy on edelleen tärkeää.
4. Vaikka suomalaiset
haluavat jatkossakin olla sotilaallisesti liittoutumattomia, sotilaallista
yhteistyötä Pohjoismaiden välillä kannatetaan. Pohjoismainen sotilaallinen
yhteistyö saa lähes yhtä korkean kannatuksen kuin entisten itäblokin maiden
hallitsevat puolueet sen järjestelmän vaaleissa.
5. Myös sotilaallista
yhteistyötä Euroopan unionissa tuetaan laajasti. Kuulette täällä tänään EU:n
puolustus- ja turvallisuuspolitiikasta ja se on myös ensi viikon
huippukokouksen aihe.
6. Ja, heikosta
jäsenyyden kannatuksesta huolimatta, lähes puolet – 49 – prosenttia suhtautuu
myönteisesti sotilaalliseen yhteistyöhön Naton kanssa. Nato ei siis ole mikään
mörkö.
Hyvät
kuulijat, vielä pari havaintoa MTS:n mielipidetutkimuksesta.
7. Yllättävän suuri
osa, noin puolet suomalaista, on sitä mieltä, että suomalainen yhteiskunta on
varautunut kyberuhkiin hyvin. Voi olla, että luku olisi huomattavan paljon alhaisempi,
jos kysely ei olisi päättynyt ennen kuin julkisuuteen tuli tietoa ulkoministeriön
vakoilemisesta.
8. Kuten eräässä pääkirjoituksessa
(Savon Sanomat 5.12.) taidettiin mainita, suomalaiset eivät ole käpertyjiä. Se
näkyy myös siinä, että suomalaiset haluavat maamme osallistuvan rauhanturva- ja
kriisinhallintaoperaatioon Syyriassa erityisesti YK-lipun alla.
9. Mielestäni se, että
kansalaiset eivät halua Suomen eristäytyvän on positiivista. Se on tärkeä
periaatteellinen asia ja erinomaista myös siksi, että esimerkiksi kriisinhallintaoperaatioista
Suomi saa arvokasta kokemusta. Myös sellaista, jota puolustusvoimat voi
hyödyntää jokapäiväisessä työssä. Kotimaahan hankittava sotilaallinen lisäarvo
ei kuitenkaan ole kriisinhallintaan osallistumisen primääri syy. Se on vakauden
tuominen kriisipesäkkeisiin osana kansainvälisen yhteisön yhteisiä
ponnisteluja.
10. Suomalaiset
ovat myös sitä mieltä, että Suomen olisi otettava vastaan Syyrian sotaa
pakenevia. Näin ajattelee meistä 65 %. Vieläkin suuremman osan – 73 % –
mielestä Suomen tulisi lisätä humanitaarista apua alueelle. Näinhän on
tapahtunutkin, vaikka hätä on siellä niin suuri, että oikeastaan mikään tuki ei
ole riittävää.
11. Eilen
uutisissa olleen suomalaissotilaista koostuvan CBRN-osaston on tänään määrä valmistautua
nousemaan laivaan Kyproksella osallistuakseen Syyrian kemiallisten aseiden
tuhoamisoperaatioon liittyvien kuljetusten suojaamiseen osana
yhteispohjoismaista joukkoa.
12. Kannamme
siis tänäänkin osamme kansainvälisestä yhteisvastuusta. Olemme kuukausien ajan
yrittäneet omilla pienillä ponnisteluillamme edistää kemiallisten aseiden
tuhoamiseen tähtäävää prosessia kansainvälisen yhteisön tukena.
13. Olen
vakuuttunut, että nyt alkavaan operaatioon osallistuvilla suomalaissotilailla,
kantahenkilökunnalla ja reserviläisillä on hyvät edellytykset onnistua tehtävässään.
14. Teille on tarjolla monipuolinen Syyria-katsaus suurlähettiläs Kari Kahiluodon toimesta esitykseni jälkeen.
Arvoisat
kuulijat,
Lopuksi otan esille pari ajankohtaista muuta aihetta, jotka teidän on hyvä tunnistaa.
1) Puolustusvoimauudistus
etenee suunnitellusti. Sen toinen vaihe toimeenpannaan ensi vuoden aikana ja
vuoden 2015 alusta Puolustusvoimien organisaatio on uudistettu.
2) Olen
asettanut parlamentaarisen selvitysryhmän pohtimaan puolustushallinnon
tulevaisuuden rahoitustarpeita. Lisätarvetta on erityisesti vanhentuvan
materiaalin uusimisen osalta. Tämä kansanedustaja Ilkka Kanervan johtama ryhmä
saanee työnsä valmiiksi kesään mennessä.
3) Kyber-strategian
toimeenpano on edennyt vaiheeseen, jossa uusi turvallisuuskomitea esittelee
toimintasuunnitelmia ja resurssitarpeita keväällä 2014. Käynnistämme
vuodenvaihteessa myös lainsäädännön kehittämistyön, jossa katsotaan sekä
sotilastiedustelun, että kybersuojautumisen ja toimintakyvyn tarpeita.
4) Pohjoismaiden puolustusministerit kokoontuivat Helsingissä viime viikolla ja saimme sovittua yhteisestä pohjoismaisesta visiosta. Pohjoismaat sitoutuivat entistä tiiviimmin yhteistyöhön, kysymys ei ole puolustusliitosta, vaan esimerkiksi selkeämmästä yhteisestä koordinaatiosta esimerkiksi kriisinhallintaan lähdettäessä tai käynnistettäessä uusia materiaali tai suorituskykyhankkeita. Ensimmäinen on pian käynnistettävä meritorjuntaohjuksen MTO-85 uusiminen vuosikymmenen vaiheessa.
5) Myös
viime viikolla julkisuuteen noussut mahdollinen toiminta EUBG:n kehysvaltiona vuosikymmenen
lopulla on puolustushallinnossa selvitettävänä. Sellaisen vastuun ottaminen
olisi varmasti monella tapaa merkityksellistä ja osoittaisi halua taakankannon
jakamiseen Pohjolassa. Meidän on vain tarkkaan ennakkoon selvitettävä
kehysvaltiotoiminnan seurannaisvaikutukset sekä varmistuttava
EU-taisteluosastokonseptin kehityssuunta.
Hyvät läsnäolijat, avaan näillä sanoilla seminaarin ja olen valmis vastaamaan kysymyksiinne.