Usein kysytyt kysymykset
Tarkennettu tarjous pyydettiin lokakuussa 2019 ja vastaukset saatiin tammikuussa 2020.
Vuonna 2020 käytiin HX-hankkeen toinen neuvotteluvaihe, jossa määriteltiin lopulliset hankintakokonaisuuksien sisällöt kunkin tarjoajan kanssa heidän antamaansa tarjoukseen perustuen. Toisen neuvotteluvaiheen päätteeksi vuoden 2021 tammikuussa pyydettiin lopulliset tarjoukset, joihin saatiin vastaukset määräajaksi annettuun huhtikuun 2021 loppuun mennessä. Tämän jälkeen puolustushallinto arvioi lopulliset tarjoukset ja teki arvioinnin perusteella hankintaesityksen.
Nykyinen Hornet-kalusto poistuu käytöstä suunnitellusti vuodesta 2025 alkaen. Ensimmäiset suomalaiset F-35-hävittäjät otetaan Ilmavoimien käyttöön vuonna 2025 osana Yhdysvalloissa järjestettävää suomalaisen henkilöstön koulutusta. Ensimmäiset F-35-koneet toimitetaan Suomeen vuonna 2026. Suomessa F-35-järjestelmä korvaa Hornet-kaluston hävittäjälennostoissa vuosina 2028 ja 2030.
Koronavirusepidemialla ja siihen liittyvillä vastatoimilla oli toki välittömiä vaikutuksia myös HX-hankkeen valmisteluun. Kaikkia kansallisia rajoituksia noudatetaan ilman poikkeuksia myös hankkeen toimeenpanovaiheessa.
Syyt Hornet-kaluston käyttöiän päättymiselle ovat:
- Hornetien suhteellinen suorituskyky alkaa laskea eikä kone pysy enää tehtäviensä tasalla, kun Suomen toimintaympäristö alkaa muuttua 2020-luvulla ja lähialueille tulee käyttöön kehittyneitä asejärjestelmiä.
- Tuotetuen saatavuuden heikkeneminen ja kustannusten nousu käyttäjämaiden vähentyessä.
- Koneet ovat teknisesti elinkaarensa lopussa. Edellytyksenä lentämisen jatkamiselle olisi rakenteiden laajat korjaukset.
Turvallisuusympäristön asettamien vaatimusten, hävittäjien sotilaallisen suorituskyvyn ja kustannusten optimoinnin näkökulmasta ei ole perustetta jatkaa nykykaluston käyttöä suunnitellusta ja siirtää HX-hankintaa tuonnemmaksi.
Suomen ilmatilan puolustamiseksi ja muiden puolustushaarojen taistelun tukemiseksi on ilmaan saatava kaikissa tilanteissa riittävästi hävittäjiä. Hävittäjävoimaa on kyettävä tuottamaan riittävästi ja joustavasti koko maan alueelle. Hävittäjien asejärjestelmät ovat jatkaneet kehittymistä, mutta samaa kehitystä tapahtuu myös lähialueiden asejärjestelmissä. Hävittäjien nopeus, toiminta-aika ja -säde eivät ole juurikaan muuttuneet. Siksi koko valtakunnan alueen puolustamiseen vaaditaan tulevaisuudessakin nykyisen suuruinen konemäärä.
Järjestelmän teho perustuu hävittäjien suorituskykyyn sekä hävittäjien ja taistelujohtajan verkottumiseen keskenään sekä verkottumiseen puolustusjärjestelmän muiden toimijoiden kanssa. Monitoimihävittäjien turvallinen tankkaus, aseistaminen ja huoltaminen kaikissa olosuhteissa myös hajautetusta ryhmityksestä eri tukikohdista on keskeinen suorituskyvyn tukielementti. Toinen on henkilöstömme osaaminen ja meidän olosuhteisiimme kehitetyt tehokkaat toimintatavat.
HX-hankkeen tarvitsema rahoitus esitettiin vuoden 2021 talousarviossa eduskunnan hyväksyttäväksi ja maksut ajoittuvat noin kymmenen vuoden ajalle.
Hornetin suorituskyvyn korvaavan F-35-hävittäjäjärjestelmän 8,378 miljardin euron hankintahinta jakautuu seuraavasti:
- Monitoimihävittäjät 4,730 mrd. €
- AMRAAM- ja Sidewinder-ilmataisteluohjukset 754,5 milj. €
- Muut hankinnat, kuten huoltovälineet, varaosat ja vaihtolaitteet sekä koulutus ja koulutusvälineet 2,412 mrd. €
- Huoltopalvelu vuosille 2025–2030 sekä sen vaatimat materiaalit yht. 508,4 milj. €
- yhteensä 777 milj. € kiinteistörakentamisen, johtamisjärjestelmien yhteensovittamisen, teollisen yhteistyön seurannaisvaikutusten, henkilöstön palkkamenojen ja muiden projektikustannusten kustannuksiin sekä
- 823,8 milj. € myöhemmin tehtäviä sopimuksia ja sopimusmuutoksia varten.
Käyttö- ja ylläpitokustannuksiin ei ole tulossa lisärahoitusta. Käyttö- ja ylläpitokustannukset eivät saa olla enempää kuin 10 prosenttia vuotuisesta puolustusbudjetista. Uuden järjestelmän kustannusten on siis oltava samaa suuruusluokkaa kuin nykyisen järjestelmän.
Vuoden 2021 rahassa laskettuna HX-järjestelmän käyttö tulee maksamaan 254,1 miljoonaa euroa vuodessa aina 2060-luvun alkuun saakka, kun laskennan perusteena käytetään tuota kymmentä prosenttia. Sen lisäksi järjestelmään on suunniteltu tehtävän kaksi isompaa elinjaksopäivitystä, jotka maksavat noin miljardi euroa kumpikin. Näin laskien käyttö- ja ylläpitokulut jäävät 30 vuoden ajalla alle 10 miljardin euron eikä HX-järjestelmän elinkaarikustannus ole moninkertainen suhteessa hankintahintaan.
F-35-järjestelmän käyttö- ja ylläpitokustannukset alittavat asetetun 254,1 miljoonan euron vuosittaisen kustannusrajan. F-35 oli HX-tarjouksista kustannustehokkain ja sen operointi sekä elinkaaren aikainen kehittäminen on mahdollista Puolustusvoimien normaaleilla resursseilla.
HX-hankinnan päätöksenteossa käytettiin mallia, jonka päätösalueina olivat hankkeelle annetut reunaehdot: sotilaallinen suorituskyky, huoltovarmuus eli itsenäisen käytön ja ylläpidon mahdollistavat toiminnot, hankinta- ja käyttökustannukset sekä teollinen yhteistyö. Näistä vain suorituskyky pisteytettiin.
HX Challenge järjestettiin Suomessa, jotta jokaisen kandidaatin suorituskykyä voitiin todentaa Suomen olosuhteissa ja suomalaisten laatimin testein. Tällä menettelyllä taattiin ehdokkaille tasapuolinen heidän esittämien konseptien, koneen järjestelmien ja koneen suorituskyvyn verifiointi.
Testitapahtumassa todennettiin tarjouspyynnön vastauksessa ilmoitettuja ja mahdollisesti aikaisemmin laboratoriossa todennettuja suoritusarvoja. Näin voitiin arvioida koneen, järjestelmien ja sensoreiden suoritusarvojen toteutumista suomalaisessa toimintaympäristössä. Lisäksi suomalainen operaatioympäristö ja toimintatavat saattavat poiketa muiden käyttäjien sää- ja valaistusolosuhteista.
Toisessa vaiheessa käytettiin testitapahtumassa verifioitua tietoa ja suoritusarvoja. Toisen vaiheen tavoitteena oli selvittää neljän koneen parven menestyminen tarjouspyynnössä asetetuissa skenaarioissa.
Suorituskykyarvioinnin kolmannessa vaiheessa kesällä ja syksyllä 2021 pyrittiin selvittämään kunkin kandidaatin HX-järjestelmän operatiivinen tehokkuus pelaamalla ja simuloimalla pitkäaikainen sotapeli.
Tarjouspyyntöjen vastaukset sisälsivät lentokoneiden lisäksi niiden operointiin tarvittavat tekniset järjestelmät, koulutusjärjestelmät, tarvittavat huoltovälineet, testilaitteet ja varaosat sekä aseet, sensorit ja muut tarvittavat tyyppikohtaiset tukitoiminnot.
Tarjouksiin sisältyneet ns. toiset lentokonetyypit, kuten Growler-häirintäkone (Boeing/Yhdysvallat) ja GlobalEye-ilmavalvonta- ja johtamiskone (Ruotsi), arvioitiin osana tarjottavia kokonaisuuksia.
HX-hankkeen teollisen yhteistyön vaatimus on 30 % hankintahinnasta. Vaatimuksen asetti entinen puolustusministeri Niinistö ja sitä asetettaessa katsottiin, että tällä määrällä voidaan, huomioiden teollisen yhteistyön sääntöjen määräykset ja kotimainen puolustusteollinen pohja, lähtökohtaisesti varmistaa kotimaisen teollisuuden merkittävä osuus hankinnan toteuttamisessa. Samalla turvataan riittävä sotilaallinen huoltovarmuus sekä mahdollisuus Suomen puolustuksen teknologisen ja teollisen perustan syventämiseen.
Hankintapäätös tehtiin kuitenkin suorituskyky edellä. HX-hävittäjähankkeen keskeisin päätöksentekoperuste oli HX-järjestelmän tuottama suorituskyky Suomen puolustukselle järjestelmän koko elinkaaren ajan. Hankkeen ja laajemmin koko puolustushallinnon tehtävänä oli esittää sisällöltään sellaista hankintaa, joka tuottaa mahdollisimman suuren ennaltaehkäisy- ja puolustuskyvyn aina 2060-luvulle saakka.
Ilmatorjuntaa kehitetään osana ilmapuolustusta ja sillä voidaan suojata tärkeitä kohteita, mutta se ei pysty luomaan valtakunnallista suojaa ilmauhkaa vastaan eikä se kykene toteuttamaan muita monitoimihävittäjän tehtäviä. Ilmapuolustuksen järjestäminen yksinomaan ilmatorjuntaan perustuen edellyttäisi useiden erilaisten järjestelmien rinnakkaista käyttöä ja tulisi erittäin kalliiksi.
On hyvä muistaa, että Hornetin suorituskyvyn korvaamisessa ei ole kyse pelkästään ilmapuolustuksesta. HX-hanke tuottaa suorituskykyä koko puolustusjärjestelmälle, eli ilmapuolustuksen lisäksi HX-järjestelmä tulee tukemaan uskottavaa maa- ja meripuolustusta tulevina vuosikymmeninä.
Uuden HX-kaluston tehtävät tulevat olemaan:
- Ilmapuolustus (yhteistoiminnassa ilmatorjunnan kanssa)
- Ilmasta - maahan tulivaikutus (maavoimien taistelun tukeminen koko maan alueella)
- Kauaskantoinen tulivaikutus (tuki koko puolustusjärjestelmälle ja merkittävä ennaltaehkäisevä vaikutus)
- Maalinosoituskyky merivoimille, myös tulitukea ilmasta merelle
- Merkittävä lisä tiedustelu- ja valvontakykyyn
Ohjausryhmän jäseninä ovat:
Puolustusministeriön kansliapäällikkö (PJ)
Resurssipoliittisen osaston osastopäällikkö
Puolustuspoliittisen osaston osastopäällikkö
Strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja
Puolustusministeriön materiaaliyksikön johtaja
Pääesikunnan päällikkö
Puolustusvoimien strategiapäällikkö
Sotatalouspäällikkö
Ilmavoimien komentaja
Merivoimien komentaja
Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen johtaja